گال یا جرب (scabies) چیست؟

گال یا جرب یک بیماری پوستی مسری است که به صورت جوشها و ضایعات ریز و خارش دار در سطح پوست ظاهر میشود. بیماری گال توسط انگل sarcoptes scabie ایجاد میشود. این انگل پس از ورود به پوست، در زیر پوست ایجاد حفره ها و کانالهای زیرپوستی میکند و در آنجا زندگی و تخم گذاری میکند. 

انگل در زیر پوست میتواند 4 تا 6 هفته زنده بماند و تخم گذاری کند. شایعترین علامتی که فرد مبتلا به گال دارد خارش است که در شب و با گرما تشدید میشود. اغلب خارش بقدری شدید است که  فرد را از خواب بیدار میکند و ضایعات در اثر خارش زیاد زخمی میشوند.

بیشتر علایم بیماری گال ناشی از حساسیت آلرژیک و پاسخ ایمنی بدن به انگل و یا بزاق و مدفوع و تخم انگل است. کانالهای زیرپوستی  "بارو" یا "نقب"نامیده میشوند که با دیدن آنها تشخیص بیماری قطعی میشود. این باروها بیشتر در فضای بین انگشتان دست و پا، مچ دست، کناره های دست و کناره های انگشتان و بخصوص در ناحیه آلت تناسلی مردان دیده میشوند.

 ضایعات در نواحی دیگر بدن مثل زیر بغل, شکم بخصوص اطراف ناف و روی باسن و رانها و زیر سینه مبتلایان دیده میشود. در بچه ها و افراد مسن تر که ایمنی پایین تری دارند ضایعات وسیع ترند و در کف دست و پا نیز وجود دارند.

 عوامل شیوع و انتقال بیماری شامل:

  • شلوغی محل زندگی
  • بهداشت بد
  • فقر
  • تماس فیزیکی نزدیک ورختخواب مشترک

 تشخیص گال بصورت بالینی است و با دیدن باروها و ضایعات پوستی و خارش شبانه شدید اثبات میشود. ولی در موارد مشکوک، اسمیر از پوست مبتلا در ناحیه باروها جهت بررسی انگل انجام میشود.

درمان گال:

در حال حاضر کرم پرمترین 5% بهترین درمان جهت گال است که فرد از گردن به پایین روی تمام نقاط بدن کرم را استفاده میکند و بعد از 8 تا 12 ساعت میشوید و مجددا یک هفته بعد کرم را به همین صورت مصرف میکند. درمانهای دیگر شامل لیندان، کروتامیتون، مالاتیون، ایور مکتین و سولفور است.

جهت درمان گال بایدعلاوه بر فرد آلوده، تمام افرادی که با فرد آلوده هم خانه هستند و یا جای خواب مشترک دارند، حتی اگر علایمی به نفع گال ندارند درمان شوند. شستشوی لباسها و رختخواب هم همزمان با مصرف دارو لازم است. در مورد وسایلی که قابل شستشو نیستند میتوان انها را داخل کیسه در بسته قرار داد و به مدت 10 روز دور از دسترس نگه داشت و مجدد استفاده کرد.

با درمان مناسب خارش طی چند روز تا 2 هفته بهبود می یابد و ضایعات شروع به پسرفت میکنند.

منبع: دکترحمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی