تزریق ژل و چربی در صورت

برای رفع چین و چروک صورت راه‌های گوناگونی وجود دارد، ازروش استفاده انواع کرم‌ها و پمادها  گرفته تا جراحیداروها نمی‌توانند چین و چروک‌ها را برطرف کنند، بلکه بیشتر در جهت جلوگیری از بوجود آمدن و یا پنهان کردن آنها بکار می‌روند. جراحی نیز مشکلات و عوارض خاص خود را دارد. در نتیجه تزریق پرکننده‌های پوستی یک راه حل کم خطر، سریع و موثر برای رسیدن به این مقصود است .درذیل به نکات مهم در این زمینه اشاره می شود  

تزریق ژل و چربی برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

تزریقات برای پر کردن فرورفتگی‌ها و چین و چروک پوست صورت به کار می‌روداین روش در چند مورد مناسب است:

  • کسانی‌ که چروک‌های کم عمق دارند.
  • بیمارانی که  مایل به جراحی لیفتینگ نبوده یا به‌ دلایلی جراحی در آنان مجاز نیست.
  • در مواردی که به‌دلایلی همچون سالک یا آکنه زخم‌های عمیق و گود دارند.
  • برای ازبین بردن چین در نقاطی که جراحی قادر به از بین بردن آنها نیست مثل خط خنده
  • افرادی که لب‌های کوچکی داشته و مایل به حجیم‌تر کردن آن باشند.

  

 مواد موجود در اینگونه تزریقات چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟

  •   خطری نداشته باشند.
  • نتیجه قابل پیش بینی‌ داشته باشند.
  •  ارزان باشند.
  • اثر طولانی مدت داشته باشند.
  •  ایجاد کمترین درد در زمان تزریق داشته باشند.
  •  ایجاد آلرژی نکنند.
  • در زیر پوست طبیعی به نظر برسند. 

این تزریقات چند نوع می‌باشند و مزیت و معایب هر کدام چیست؟

 این تزریقات یا چربی‌ هستند که از خود فرد گرفته می شود، یا مواد ساختنی چربی‌ها باید ازنقاطی از بدن مثل شکم یا پهلو گرفته و پس از فرآوری هایی به شکل مایع‌ قابل تزریق در‌آید. آنگاه آنها را بوسیله یک سرنگ و سرسوزن ظریف در لایه‌های زیر پوست تزریق می‌کنند.

حسن بزرگ چربی‌ اینست که چون از خود فرد است احتمال خطر حساسیت و پس زدن را ندارد. ایراد آن یکی‌ نیاز به برداشتن آن از بدن است که مشکلات خاص خود را دارد.دومین ایراد در مورد چربی‌‌ها جذب آنان است، به‌ نحوی‌که پس از مدتی‌ ممکن است مقدار زیادی از آن جذب شده و در نقاط حساسی مثل لب ایجاد نامنظمی و ناهمگونی کند. به‌جز چربی‌‌ها ، دیگر مواد ساختگی هستند که برخی‌ از آنان بیولوژیک بوده (یعنی‌ ازانسان، حیوانات یا باکتری‌ها گرفته شده) و برخی‌ کاملا مصنوعی است.

 در ساخت تمامی‌ آنها سعی‌ شده است که کاملا استریل تهیه شده و هیچگونه بیماری عفونی از طریق آنها انتقال نیابد. بعلاوه تلاش شده که ریسک واکنش و آلرژی در آنان به حداقل برسدبرخی‌ از این مواد در قسمت‌های عمقی پوست و بعضی از آنان زیر پوست تزریق می‌شوندامتیاز بزرگ این مواد آماده عدم نیاز به برداشتن‌شان از نقطه‌ای از بدن است ولی‌ در مقابل چربی‌ احتمال عفونت و حساسیت در آنها بیشتر است.

 پایداری مواد ساخته شده چقدر است؟بستگی به نوع آنها دارد ، اصولا هر چه ماده طبیع‌تر و بیولوژیک‌تر باشد احتمال جذب سریعتر آن بیشتر است مثلا کلاژن‌ها عموماً بین ۶ تا ۱۲ ماه جذب می‌شوند. ولی‌ مواد ساختنی همچون آرتفیل دایمی‌اند .

 نحوه بی‌حسی قبل از این تزریق چگونه است؟

بسته به میزان، مکان و وسعت تزریق، نوع بی‌حسی متفاوت است. اصولا ۳ نوع روش برای بی‌حس کردن موضع وجود دارد؛ مالیدن پمادهای بی‌حس کننده، گذاشتن یخ و تزریق ماده‌ بی‌حسی. اگر نقطه مورد نظر حساسیت کمتری داشته باشد مثل خط اخم، از روش‌های غیر تزریقی و در نقاط  حساستر مثل لب از تزریق ماده‌ بی‌حس کننده استفاده می‌شود.

روش تزریق چگونه است؟

نحوه تزریق در مطلوبتر بودن و کم خطرتر بودن آن بسیار مهم است. پزشک معالج باید اولا شناخت دقیق و کافی‌ از ساختمان پوست (به‌خصوص در صورت) و اجزای صورت داشته باشد. ثانیا به تکنیک این روش که شامل محل مناسب، مقدار تزریق و قرار دادن این مواد در لایه های‌ مناسب پوستی است کاملا آشنا باشد.

به‌دین منظور پس از بی‌حس کردن موضع و اطمینان دادن به بیمار به وسیله سرنگ مخصوص و سوزن‌هایی ظریف با زاویه‌ای‌ درست میزان دقیقی‌ از دارو در یکی‌ از لایه‌های پوستی و یا زیرپوستی تزریق می‌گردد.

آیا همه افراد می‌توانند از این تزریق‌ها استفاده کنند؟

بلی، تنها در کسانیکه سابقه حساسیت شدید به این مواد را دارند نباید به‌کار رود. همچنین افرادی که داروهای ضد انعقاد و آسپیرین یا بروفن یا داروهای مشابه مصرف می‌کنند باید یک هفته قبل آنرا قطع  کنند.

این تزریقات عوارضی دارند؟

 میزان کمی‌ درد، تورم و کبودی از پیامدهای معمول این تزریقات است که پس از چند روز به حالت طبیعی برمی‌گردد.ادامه یافتن درد و تورم ممکن است به علت عفونت یا واکنش به مواد باشد که قالب آنها به دارمان آنتی بیوتیکی پاسخ می‌دهند.در موارد کمی‌ احتمال عدم تقارن و ناهماهنگی در محل تزریق و یا در مقایسه با طرف مقابل بوجود آید.

چه نکاتی‌ پس از تزریق باید رعایت شود؟

  • عدم قرار گرفتن زیر نور خورشید برای چند ماه و یا استفاده از کرمهای محافظت کننده
  • عدم فعالیت سنگین به‌مدت ۲۴ ساعت
  • قرار دادن کیسه یخ به‌مدت ۲۴ ساعت
  • محل تزریق را در روزهای اول نباید ماساژ داد

 منبع: دکتر فاطمه معین الدین متخصص پوست، مو و زیبایی