بیماری موکوسل (Mucocele)

موکوسل یک اختلال شایع مخاط دهان می باشد.این بیماری بیشتر در افراد جوان دیده می شود و بیمار اغلب با شروع ناگهانی تورم بافت نرم در مخاط دهان مراجعه می کند.

بیمار سابقه تورم دوره ای و پاره شدن و مسطح شدن مخاط را ذکر می کند.گاهی سابقه ی قبلی تروما (ضربه) در محل ضایعه توسط بیمار گزارش می شود.موکوسل یک کیست بی خطر است که به علت بسته شدن یا تخریب دهانه مجاری غدد بزاقی بوجود می آید و بعلت تجمع بزاق و عدم خارج شدن آن،بزاق موجود به بافت همبند اطراف راه پیدا کرده و واکنش التهابی در اطراف آن ایجاد شده و نهایتا کیست ایجاد می شود.

رنگ ضایعه بستگی به عمق ضایعه دارد. در ضایعات سطحی بیشتر شبیه یک تاول بنظر می رسند و در ضایعات عمقی تر، به رنگ آبی دیده می شوند و در ضایعات خیلی عمیق بصورت یک توده با رنگ کاملا شبیه مخاط اطراف دیده می شوند.

شایع ترین محل موکوسل، مخاط  لب پائین و مخاط گونه است ولی ضایعه در هر ناحیه دهان که واجد غدد بزاقی فرعی هستند، ایجاد میشود. به موکوسلی که در اثر تجمع بزاق در مجرای کانال غدد بزاقی و زیر زبانی بوجود می آید رانولا (Ranula) می گویند.

در صورتی که ضایعه ای به شکل موکوسل در ناحیه پشت آخرین دندان (رترومولار) مشاهده نمائیم باید ضایعه را بیوپسی نماییم و بررسی از نظر کارسینوم موکو اپیدرموئید بایستی انجام شود.

 درمان:

 گاهی موکوسل بهبود خود به خود پیدا می کند و گاهی کانال جدید به بیرون ضایعه پیدا می کند در صورت باقی ماندن ضایعه، بایستی با جراحی خارج شود.

منبع: متخصص و جراح گوش وحلق و بینی دکتر فاطمه آقائی

 آدرس مطب : تهران ، فلکه دوم صادقیه ابتدای خیابان آیت اله کاشانی ، پشت بیمارستان ابن سینا خیابان شهید اعتمادیان پلاک 28 واحد شش تلفن 44059424-021