بوی بد عرق (Bromhidrosis)

تعریق زیاد و بوی بد عرق وضعیت نامطلوبی بوده و موجب ناراحتی فرد و یا اطرافیانش میگردد. غدد عرق پوست دو نوع می باشند که عبارتند از: غدد اکرین و غدد آپوکرین که در ذیل توضیح داده خواهد شد.

غدد عرق اکرین Eccrine gland:

این غدد در کل بدن وجود دارند و ترشحاتشان آبکی بوده و با افزایش حرارت محیط، موجب دفع آب و نمک از پوست میشوند. بطورطبیعی ترشحات این غدد بدون بو میباشد و زمانیکه عفونت های ثانویه روی مناطق دچار تعریق سوار شوند، بوی نامطبوع ایجاد خواهد شد. بوی بد غدد اکرین در هر سن و نژادی رخ می دهد. گاهی همراهی با اختلالات متابولیک دیده میشود.

مصرف برخی مواد تعریق این غدد را بودار میکنند: سیر و ادویه کاری، الکل و برخی از داروها از جمله این مواد هستند. پوست نواحی بودار معمولا مرطوب (macerated) است.

 

غدد عرق آپوکرین  Apocrine gland:

این غدد در نواحی محدودی از بدن وجود دارند و فعالیتشان از زمان بلوغ آغاز میشود. ترشح غلیظ تری از غدد اکرین دارند و محل شایع این غدد زیر بغل، کشاله ران و بین و زیر سینه ها می باشد.

ترشح اولیه این غدد نیز بدون بو میباشد ولی ظرف یکساعت اول بعد از تعریق، باکتریهای طبیعی پوست خصوصا کورینه باکتری ها، روی آن شروع به رشد می نمایند و موجب ایجاد بوی بد میگردند.

شلیعترین علت بوی بد عرق مربوط به این غدد میباشد و شایعترین محل درگیری ناحیه زیر بغل میباشد. به علت بالاتر بودن فعالیت غدد آپوکرین در مردان، بوی بد عرق در مردان شایعتر است. معمولا تاریخچه فامیلی بوی بد وجود دارد. بجز در موارد عفونتهای قارچی و باکتریایی، پوست ناحیه درگیر معمولا سالم میباشد.

تشخیص بیماری بالینی و بر اساس تجربه پزشک است.

درمان:   

  • خشک نگه داشتن پوست مهمترین اصل درمان میباشد.

  •  استحمام روزانه

  •  شستشو با صابونهای آنتی باکتریال موجب کاهش باکتریهای ناحیه و کاهش علائم میشود.

  •  با استفاده از اسید استیک (سرکه) و بتادین رقیق شده هفته ای یک تا دو بار بمدت 5 تا 10 دقیقه می توان، میزان باکتریهای ناحیه درگیر را کاهش داد. توجه به این نکته الزامی است که مصرف بیش از حد بتادین خصوصا اگر غلیظ باشد، موجب کم کاری تیرویید خواهد شد.

  •  تعویض منظم لباسها

  •  استفاده از دئودرانت های موضعی با توجه به خاصیت ضد میکروبی، باکتریهای ناحیه را کاهش می دهند.

  •  درمان عفونتهای زمینه ای: آنتی بیوتیکهای موضعی و خوراکی برای کاهش کورینه باکتریها و در صورت بروز عفونتهای قارچی از ضد قارچ ها استفاده میشود.

  •  درمان تعریق بیش از حد (هیپرهیدروز): کلرید آلومینیوم، داروهای آنتی کولینرژیک، تزریق سم بوتولیسم، یونتوفورزیس، سمپاتکتومی و RF

  •  در صورت نیاز، لیزر یا الکترولیز موهای ناحیه درگیر انجام می شود.

 منبع: دکتر مرتضی حیدری متخصص پوست، مو و زیبایی