آمیلوئیدوز پوستی و راه درمان آن 

به رسوب  انواعی از پروتئینهای مختلف(آمیلوئید) در ارگانهای مختلف، که میتواند موجب از بین رفتن عملکرد آن ارگان شود، آمیلوئیدوز اطلاق میگردد. این رسوب ممکن است به صورت منتشر در ارگان های مختلف مثل قلب، کلیه، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست اتفاق بیفتد و یا فقط در پوست به تنهایی رخ دهد و درگیری در سایر ارگان ها وجود نداشته باشد، که به این حالت آمیلوئیدوز پوستی می گویند.

 

در آمیلوئیدوز پوستی رسوب آمیلوئید در لایه میانی پوست (درم) رخ میدهد. و این رسوب از سلولهای کراتینوسیتی پوست تشکیل میشود. علت ایجاد بیماری بطور دقیق مشخص نیست ولی چندین دلیل مطرح شده است:

خراش و مالش دادن سطح پوست، استعداد ژنتیکی، عوامل عفونی و تابش اشعه  ماوراء بنفش.

آمیلوئیدوز پوستی اولیه هرگز ایجاد بیماری منتشر در سایر ارگان های بدن نمی کند.

آمیلوئیدوز پوستی چندین فرم دارد که از این میان، دو فرم شایعتر از بقیه می باشند: یکی فرم ماکولار و دیگری فرم لیکنوئید ( پاپولر).

 1)  فرم ماکولار:  اغلب بصورت تیره شدن در ناحیه بالایی و پشتی تنه، قفسه سینه، گردن و یا ساق و ران و باسن خصوصا در خانمهای میانسال تظاهر می کند، الگوی ripple (راه راه) دیده میشود. میزان خارش پوست از خفیف تا شدید متغیر است

2)   فرم لیکن آمیلوئیدوز: ضایعات به شکل پوست ضخیم  و خارش دار در ساق پا یا خارج بازو تظاهر میکند. این فرم در مردها شایعتر بوده و میانگین سنی بیماران 50 سالگی میباشد.

فرمهای کمتر شایع بیماری هم وجود دارد:

3)    فرم ندولر: که بصورت ندول های منفرد یا متعدد چند میلی متری تا چند سانتی متری قهوه ای یا صورتی در ناحیه تنه، اندام ها و یا نواحی تناسلی ایجاد میشود.

4)   Amyloidosis cutis dyschromicum: بصورت مناطق محدود کم رنگ شدن و یا پررنگ شدن پوست خود را نشان می دهد.

تشخیص بیماری بالینی است و در صورت نیاز، نمونه برداری از پوست انجام میشود.

درمان:

اولین قدم قطع هر گونه اصطکاک  بر پوست (مانند کیسه کشیدن) و کنترل خارش می باشد. که از آنتی هیستامین های خوراکی و استرویید موضعی استفاده میشود.

 

درمانهای دیگر شامل استفاده از ترکیبات رتینوئید و اسیدهای میوه، استفاده از داروی دی متیل سولفوکسید DMSO  ، استرویید تزریقی (در ضایعات ندولر و محدود)، نور درمانی  و در نهایت تراشیدن پوست و لیزر CO2 می باشد.

 منبع: دکتراحمد غفاری متخصص پوست، مو و زیبایی