لیپوساکشن (کشیدن چربی) : 

امروزه روشهای زیادی جهت کاهش حجم چربی های موضعی مانند: لیزر لیپولیز، مزوتراپی و کاویتیشن، کرایولیپولیز و RF وجود دارند و با این روشها و طی جلسات متعدد، فرد می تواند بصورت محدودی تغییر سایز بدهد ولی به نظرمی رسد که لیپوساکشن موثرترین گزینه به تنهایی یا در ترکیب با روش های دیگر برای رفع چاقی موضعی می باشد.

تقریباً دو دهه است که جراحی لیپوساکشن به عنوان روشی جهت رفع چربی های موضعی بکار میرود. هر ساله دهها هزارمورد از این جراحی در سرتاسر دنیا انجام می شود. روشهای انجام آن و لوازم و دستگاه های بکار گرفته در این عمل درطی سالهای اخیر پیشرفت زیادی کرده است وبه نظرمی رسد که لیزر لیپولیزآخرین پیشرفت در حال حاضر باشد.

نکته قابل توجه این است که لیپوساکشن روش قابل قبول در کم کردن حجم چربی میباشد ولی روش مناسبی جهت کاهش وزن نیست.

 

سلولیت چیست ؟

در حالت طبیعی پوست در فواصل خاص توسط رشته هایی به عضلات زیرین اتصال دارد. وقتی که چربی زیرپوست طبیعی باشد، پوست صاف و یکدست می باشد. ولی با تجمع چربی زیر پوست، پوست درفواصل بین این اتصالات کش آمده وبرجسته می شود در حالی که اتصالات، طول ثابتی دارند و کش نمی آیند و حالت فرو رفته پیدا می کنند، و پوست ظاهری مثل پوست پرتغال پیدا می کند.

درمانهای متعدد برای سلولیت پیشنهاد شده که هرکدام تا حدودی موثراست مثل: مزوتراپی و کاویتیشن با لیزرلیپولیز بدون ساکشن، ولی موثرترین راه جهت خلاصی از این مشکل کاهش وزن موثر و کاهش چربی زیر جلدی است.

فرق لیپوساکشن ساده با لیزر لیپولیز و لیپوماتیک و بادی جت چیست ؟

اصول اولیه تمام این روشها یکسان است و فرق بین این روشها با نوع ساده لیپوساکشن در ادعای آنها در انجام ساکشن موثرتر و یک دست تر و سفت کردن پوست شل و کاهش عوارض می باشد ولی هزینه آنها گرانتر و زمان عمل طولانیتر است. در روش لیزر لیپولیز در اکثر موارد چربیهای لیزر شده را باید با ساکشن کردن بیرون بکشیم. بنظر می رسد چنانچه درمحل جراحی بطورموثری مایع تزریق شود و با کانولاهای ظریفتر ساکشن انجام شود، نتایج مشابهی بدست خواهد آمد و روش لیزر لیپولیز در رفع چاقی و افتادگی پوست ناحیه غبغب و زیر بازو بسیار موثراست. در روش لیپوماتیک از لرزشهای منظم و خاص کانول برای خرد کردن چربیها و در بادی جت از فشار آب برای این کار استفاده میشود.


عمل لیپوساکشن چیست ؟

در این روش جراحی، چربی های تجمع یافته موضعی و ناخواسته را که علیرغم ورزش و رژیم های مناسب ازبین نرفته اند، پس ازتزریق مایع مخصوص و با استفاده ازلوله های فلزی باریک بنام “کانولا” و با ایجاد سوراخهای کوچکی درپوست خارج می نمایند. لیپوساکشن با کانولای اولتراسونیک و یا لیزری و همچنین نوع powered ، انواع دیگر این جراحی هستند. تقریباً هم در زنان و هم مردان این چربی های موضعی می توانند هر کجای بدن ایجاد شوند اما معمولاً در زنها بیشتر در قسمت شکم، باسن، پهلوها، ران، سینه و پشت (زیر بند سوتین) وجود دارد و در مردها این تجمع اکثراً در شکم و پهلوها و سینه است.

کدام قسمت ازبدن رامی توان ساکشن کرد؟

گردن و غبغب، بازو، سینه، شکم، پهلوها، پوبیس (ناحیه بالای قسمت تناسلی)، پشت، کمر، باسن، رانها، زانوها، ساق و برجستگی های پشتی و جلویی ناحیه زیر بغل

کاندیدای مناسب ومراحل قبل ازعمل:

مشاوره قبل ازعمل می تواند تعیین کننده ای مناسب برای انتخاب فرد داوطلب جهت لیپوساکشن باشد.

درمشاوره قبل ازعمل یک سابقه کامل پزشکی و آزمایشات و معاینات فیزیکی مناسب انجام می گیرند تا وضع سلامتی فرد مشخص شود.

این عمل در هر سنی قابل انجام است. کیفیت پوست بسیار مهم است. بهترین بیماران برای انجام این عمل افرادی هستند که سالم بوده و هیچ نوع بیماری مزمن و چاقی مرضی نداشته باشند و حدود۱۲ تا ۱۵٪ از وزن ایده آل سنگین ترند و دارای پوست سفت با الاستیستی بالا هستند.

لیپوساکشن، سلولیت پوست (حالت پوست پرتغالی شدن) را بطور کامل رفع نمی نماید. پس افراد با پوست اضافه، شل، آویزان و دارای ترک فراوان نباید انتظار اصلاح کامل مشکلشان، یعنی جمع شدن کامل پوست را داشته باشند.

در این افراد نیاز است که با روشهای دیگرجراحی، پوست اضافه برداشته شود که اکثرا این مشکل در ناحیه زیر شکم و زیر بازو دیده می شود.

چون مقدار مایع تزریقی به داخل چربی، براساس وزن فرد و وضعیت سلامتی او برای هرکسی متفاوت است ومقدار چربی خارج شده هم به مقدار مایع تزریق شده بستگی دارد، حتی در بهترین شرایط هم نمیتوان در یک جلسه، بیشتراز چند لیتر مایع تزریق و چند لیتر چربی خارج نمود.

پس در افراد با چربی ضخیم در یک ناحیه و وجود چربی در نواحی متعدد، ممکن است بیش از یک جلسه و با فاصله حداقل یک ماه، نیاز به ساکشن باشد. افراد سیگاری بهتر است حداقل یکماه قبل از عمل سیگار را ترک نمایند. سیگار کشیدن، رگ های خونی را تنگ می کند و جریان خون بافتی را کاهش می دهد. در نتیجه روی روند التیام  زخم اثر منفی می گذارد. آسپرین و داروهای ضد التهابی مثل بروفن و داروهای ضدانعقادی، بعضی مواد غذایی مثل سیر و انگور می توانند زمان انعقاد خون را افزایش و باعث افزایش خونریزی شوند. بنابراین حداقل از ده روز قبل ازعمل نباید از آن ها استفاده شود. این عمل در افراد با بیماری دیابت، فشارخون کنترل نشده، افراد با نقص ایمنی و افراد با مشکلات انعقادی تقریبا انجام نمی شود. افراد وسواسی و با انتظارات غیرمعقول بهتراست این عمل راانجام ندهند.

محل انجام جراحی و روش بیهوشی :

بهترین روش انجام عمل با بی حسی موضعی و گاهی تزریق مقداری آرامبخش و ضد درد در حالت هوشیاری کامل است ولی چنانچه بیمارهمکاری نکند و یا از ابتدا درخواست کند، این عمل با بیهوشی کامل انجام می شود.

لیپوساکشن در بیمارستان یا مرکز جراحی محدود انجام شده و نیاز به بستری ندارد و بیمار پس از تثبیت وضعیت عمومی مرخص می شود. طول عمل بسته به وسعت محل ساکشن از نیم ساعت تا چهارساعت متفاوت است. 

مراحل پس ازجراحی:

پس از جراحی، بیمارگن مخصوصی را طبق صلاحدید جراح به مدت چند هفته تا چند ماه می پوشد تا تورم به حداقل رسیده و زودتر برطرف شود.

پس از عمل، درد کمی وجود دارد و مختصری کبودی و تورم عادی می باشد. معمولا تا ۴۸ ساعت خونابه از محل سوراخهای ساکشن خارج می شود که نیاز به پانسمان مکرر دارد ولی زخم ها را تا یک هفته باید پانسمان کرد. بعد از آن کرمهای ترمیم کننده جهت ترمیم بهتر زخمها تجویز می شود و فرد می تواند ۷۲ ساعت بعد، به راحتی دوش بگیرد.

توصیه می شود به علت کاهش موقت حس پوست پس ازعمل، از تماس پوست با آب یا اجسام بسیار سرد و گرم (مثل کیسه آب گرم) بشدت پرهیزشود چون ممکن است سوختگی شدیدی ایجاد گردد.

کافیست فرد سه روز در منزل استراحت نماید. در دو ماه اول پیاده روی آرام مانعی ندارد ولی انجام حرکات ورزشی کامل پس از دو ماه امکان پذیر است.

عوارض عمل :

عوارض زودرس مثل عفونت و خونریزی بسیار نادر است. کبودی مختصرعادی است. بی حسی در پوست بدنبال لیپوساکشن می تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد ولی بی حسی دائمی بسیار نادر است.

یکی از شایعترین عوارض ورم است که گاهی ماهها وقت لازم است تا برطرف شود. نامنظم شدن سطح پوست، سفت شدن، تغییر رنگ پوست، درد مختصر در ناحیه عمل شده، از دیگر عوارض لیپوساکشن است.

آمبولی چربی از دیگر عوارض این عمل بوده ومی تواند مشکل ساز باشد ولی بسیار نادر بوده وتحت شرایط  خیلی خاص ممکن است اتفاق بیافتد.

پاره شدن احشا شکمی در اثر ورود کانول، تشکیل سروما، نکروز پوست، اختلالات آب و الکترولیت، سوختگی با لیزر و حساسیت به داروهای بیحسی از دیگر عوارض عنوان میشود.

درصد مرگ و میر در این عمل در کل ۳ نفر در ۱۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده شده است که نسبت به آمار تصادفات رانندگی در کشورهای اروپایی که ۱۶ نفر در ۱۰۰۰۰۰ نفر می باشد، بسیار کمتر است. 

منبع: متخصص پوست، مو و زیبایی دکترحمید وحیدی عضوانجمن متخصصین پوست ایران