نکاتی در مورد خال های آبی رنگ 

این خال ها بی خطر و به رنگ آبی و یا آبی تیره هستند.  در این خالها, سلولهای رنگدانه ساز (ملانوسیت ها) در نواحی عمقی لایه های پوست قرار گرفته اند و در هر محلی از بدن رخ میدهند اما اغلب روی نواحی سر, گردن، نواحی ساکرال (کفل)، پشت، دست و پا دیده می شوند.

علت ایجاد رنگ آبی در این نوع خال، بعلت پراکندگی  نوری است که به ملانین (رنگدانه پوست) برخورد مینماید و به این حالت اثر تیندال (Tyndall effect) میگویند. معمولا در سنین کودکی رخ میدهند ولی در هر سنی ایجاد میشوند و معمولا در طول زندگی تغییر شکل پیدا نمیکنند.

این نوع خال در زنان شایعتر از مردان دیده میشود. سایز این ضایعات معمولا چند میلیمتر بوده و شکل بالینی معمولا گرد میباشد. گاهی به رنگ خاکستری, قهوه ای یا زردرنگ دیده میشوند.

به دو شکل بالینی دیده میشوند:

1)    خال آبی شایع common blue nevus: که معمولا سطح پوستی صاف داشته و سایز تا حدود یک سانت دارند

2)   خال آبی سلولار cellular blue nevus: سایزشان معمولا بزرگتر از یک سانت بوده و برجسته میباشند و با گذشت زمان بزرگتر میشوند.

تشخیص معمولا بالینی است و در صورت مشکوک بودن، نمونه برداری از خال انجام میشود. ریسک بدخیم شدن این خالها با خالهای معمول هیچ تفاوتی ندارد.

در صورت تمایل بیمار، میتوان خال را جراحی نمود. بعلت اینکه سلول های خال در عمق پوست قرار دارند، جهت کاهش احتمال عود خال، جراحی خال باید تا عمق پوست و تا لایه چربی زیر پوست انجام شود.

  منبع:  دکتر محمد گلشنی دبیر انجمن متخصصین پوست ایران