اگزمای نوک پستان و سینه (Nipple Dermatitis)

بیماری نسبتا شایعی است و اغلب در زنان حامله، شیرده، در افراد با سابقه اگزما وهمچنین در ورزشکاران (خصوصا در دونده ها) دیده میشود و به دنبال تماس با مواد آلرژن مانند شوینده ها و لوسیون های بدن، علائم بروز می نماید. ضایعه معمولا بصورت قرمزی پوست همراه با پوسته ریزی و خارش بروز مینماید و گاهی بیمار دچار شقاق دردناک نوک پستان و یا ترک خوردگی روی ضایعه میشود.

 

بیماری میتواند نوک سینه، هاله دور پستان (آرئول) و پوست سینه را درگیر نماید. در مرحله حاد بیماری، روی ضایعات تاولهای ریز ایجاد شده و گاهی واجد ترشحات آبکی و زرد رنگ هستند که در این مرحله، علائم بیشتر بصورت سوزش و درد میباشد و در مرحله مزمن یا طول کشنده بیماری، ضایعات بصورت خشکی و پوسته ریزی تظاهر نموده و عموما خارش دار میباشد. ضایعات ممکن است دچارعفونت باکتریایی شوند که در این حالت ترشحات چرکی روی ضایعات مشاهده میگردد که در این موارد پوست ناحیه دردناک میباشد.

ضایعه اغلب دوطرفه است و اگر یکطرفه باشد بخصوص اگر به درمانهای معمول پاسخ ندهد، باید نوعی از سرطان پستان بنام بیماری پاژه که این بیماری را تقلید میکند را مد نظر قرار داد. تشخیص از روی علائم بالینی است و نمونه برداری ازضایعه در صورت مقاوم بودن به درمان دارویی و شک به بیماری پاژه بایستی انجام گیرد.

درمان:

  •  خط اول درمان استفاده از پمادهای استروییدی است.
  • در صورت ایجاد خشکی پوست، از پمادهای چرب کننده غیر معطر استفاده شود.
  • عوامل آلرژن یا تحریک زا شامل شوینده های محرک، عطر و ادوکلن، لباسهای زیر با الیاف مصنوعی یا پشمی و سوتین های پلاستیکی و چسبان خصوصا در ورزشکاران بایستی قطع شوند. 
  • از شستشو با آب داغ و دوش گرفتن طولانی بایستی اجتناب شود.
  • در خانمهای شیرده بعد از هر شیردهی، شستشوی نوک سینه و اطراف آن با آب و صابونهای ملایم توصیه می شود.
  • قطع موقت شیردهی، در صورت ایجاد شقاق دردناک و یا عفونت ناحیه به درمان کمک می نماید.

  منبع: دکتر سمیه حسین زاده متخصص پوست، مو و زیبایی