کرم های موبر

یکی از راه های از بین بردن موهای صورت و بدن استفاده از کرم های موبر میباشد. این کرمها با تخریب کراتین ساقه مو، باعث از بین رفتن موها میگردد.

دو ماده اصلی جهت موبری در این کرم ها استفاده میشود:

1) تیوگلیکولات سدیم  2) هیدروکسید کلسیم

بر خلاف کوتاه کردن موهای بدن با تیغ که موجب تیز شدن نوک موها میشود، بعد از تخریب موها با کرم موبر هیچگونه نوک تیز شدن موها ایجاد نشده و این حالت برای خانم ها مطلوب تر میباشد. این کرم ها را میتوان برای از بین بردن موهای کل بدن بکار برد. استفاده از این کرم ها در نوجوانان بعد از سن بلوغ بلامانع است.

بعد از سن بلوغ با درآمدن موهای زاید در ناحیه زیر بغل و تناسلی، در صورت تمایل می توان از کرم موبر برای از بین بردن موهای زاید این نواحی استفاده کرد. بعلت احتمال وجود حساسیت تماسی به کرم های موبر، قبل از استفاده از این ترکیبات میتوان در بخش کوچکی از بدن آنها را تست نمود و در صورت تحریک نشدن پوست بعد از حدود 15 دقیقه، روی کل نواحی مودار بکار برد.

غیر از فرم کرم، اشکال دیگر این ترکیبات بصورت اسپری، ژل و موس در بازار وجود دارد. روش استفاده از این کرمها که معمولا روی بسته های آن نوشته شده است بدین صورت است که، کرم را بر روی نواحی مودار و پوست خشک مالیده و بعد از مدت حدود 5 تا 10 دقیقه، به آرامی کرم از سطح پوست پاک و با آب شسته میشود. در صورتیکه کرم موبر به مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باعث تخریب لایه کراتینی اپیدرم پوست شده و موجب ایجاد زخم های سطحی پوست می گردد.

این ترکیبات در کودکان توصیه نمیشود.

بر خلاف تبلیغات کاذب شرکتهای تجاری، اثر بخشی این کرم ها دائمی نیست و بعد از چند روز استفاده این ترکیبات، مجددا موها به حالت قبل رشد خواهند نمود.

تنها ترکیب موضعی که موجب کاهش موها در مصرف دراز مدت میشود، کرم افلورنیتین Eflornithine میباشد که با مصرف طولانی مدت این کرم، درصد کمی از موهای ناحیه از بین میرود.

منبع: دکتر مرتضی حیدری متخصص پوست، مو و زیبایی