آیا واقعاً درمانی برای شوره سر وجود دارد؟

پاسخ: خانم دکتر حمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی

شوره سر میتواند علل مختلفی داشته باشد که شامل موارد زیر میشود:

درماتیت سبورئیک: این بیماری یکی از شایعترین علل پوسته سر بوده و خود را بصورت ضایعات قرمز و پوسته دارِ در پوست سر نشان می دهد که معمولا همراه با خارش سر بوده و گاهی اوقات همراه با جوش های قرمز و چرکی می باشد. این بیماری مسری نمی باشد و علت آن افزایش رشد قارچ همزیست طبیعی پوست به نام مالاسزیا فورفور و حمله آن به غدد چربی ساز پوست (غدد سباسه) است. بیماری توسط هوای گرم و مرطوب، تعریق زیاد، پوست چرب و عدم شستشوی کافی موها برانگیخته و تشدید می شود.

جهت درمان این بیماری از ترکیبات ضد قارچ موضعی و خوراکی و شامپوهای ضد قارچ که واجد ترکیبات گوگرد، کتوکنازول، پیریتیون زینک و پیروکتون اولامین هست میتوان بهره برد

خشکی پوست: یکی دیگر از علل شایع پوسته سر میباشد. اگزمای سرشتی و اگزماهای تماسی از جمله بیماریهای مسبب آن می باشند. این بیماریها با خشکی پوست و خارش سر خود را نشان می دهند.

برای درمان پوسته ریزی در این موارد میتوان از روغنهای گیاهی چرب کننده مانند زیتون و کنجد، ترکیبات اسید سالیسیلیک و در موارد خارش دار شدید از استرویید موضعی بهره برد.

پسوریازیس: یکی از علل پوسته ریزی سر میباشد که در این حالت مناطقی از پوسته های مجتمع روی پوست سر دیده میشود که موها بصورت خوشه ای از میان ضایعات بیرون آمده اند. این بیماری همراه یا درگیری پوست در سایر نواحی بدن بوده و درگیری ناخن ها و مفاصل نیز ممکن است وجود داشته باشد.

برای درمان پوسته ها در این بیماری، ازترکیبات مشتقات ویتامین D (کالسی پوتریول)، استرویید موضعی و ترکیبات اسید سالیسیلیک استفاده نمود.