دکتر محمد علی نيلفروش زاده

دکتر نیلفروش زاده ریاست انجمن متخصصین پوست کشور و رییس کارگروه طب بازساختی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از چهره های علمی و فعال در زمینه فناوری های نوین پزشکی میباشد، تحصيلات خود را در مقطع پزشکی عمومی در سال 1369 (1990 ميلادی) به پايان رسانده و در سال 1373 (1994ميلادی) موفق به اخذ بورد تخصصی پوست و مو شد. وی که موفق به اخذ بورد جراحی پوست و پيوند مو از کانادا شده بود در سال 1379 (2000 ميلادی) در انگلستان، فلوشيپ جراحیي پلاستيک پوست، ليزر و پيوند مو را به اتمام رساند. او در تورنتو کانادا در سال 1380(2001ميلادی) و در لندن سال 1381 (2002 ميلادی) فعالیت های گسترده ای در زمینه ی جراحی های زیبایی داشت.

ریاست انجمن متخصصین پوست کشور، جراحی پيوند مو را با روش استاندارد پانج از سال 1374 (1995 ميلادی) آغاز و با روش مينی ميکروگرافت در جراحی پيوند مو، روش نیلفروش متد را ابداع نمود و نهايتاً طی سالهای اخير از روش ميکروگرافت و نهایتا واحد فوليکولار در جلسه های بزرگ پيوند مو استفاده نموده استریاست مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکي تهران به عنوان استاد تمام دانشگاه، اولین گام های تحقیقاتی را در زمینه پوست و سلول های بنیادی در کشور آغاز و با تشریح ظرفیت گسترده این فناوری زمینه توجه و تمرکز بیشتر متخصصین پوست در این حوزه را فراهم آورد.

كار بر روی سلول های بنيادی پوست، فيبروبلاست، كراتينوسيت و ملانوسيت از جمله موارد فوق ميباشد كه با همكاری پژوهشكده رويان و دانشگاه علوم پزشكی تهران درحال اجرا بوده و منجر به انجام موفقيت آميز استفاده از فيبروبلاست ها در جوانسازی و درمان چين و چروك پوست شده است.

عضو انجمن بين المللی جراحی پيوند مو و عضو آکادمی بين المللی جراحي پيوند مو، همچنین موفق به چاپ بيش از ١٥٠ مقاله در مجلات معتبر خارجی شده اند كه در نمايه های ISI و  pub medايندكس می شوند. در هر كدام از اين مقالات، نوآوری و راهكارهای نوين درعلم پوست و مو و همچنين سلولهای بنيادی به چشم ميخورد. يكی از مهمترين اقدام ایشان، ايده كاربرد TCA در درمان ليشمانيوز جلدی است كه به تنهايی يا در تركيب با ساير درمانها منجر به بهبودی سريعتر وحتي بدون اسكار سالك گرديده است و اين ايده به عنوان ايده های برتر در سايت وزارت بهداشت ثبت گرديد وبدنبال آن ٦ مقاله از اين ايده كاربردی منتج گرديد.    

دكتر نيلفروش زاده به عنوان اولين متخصص پوست در ايران موفق به كاربرد سلولهای بنيادی در حوزه پوست گردید و از موفقيت های ایشان ميتوان به استفاده از فيبروبلاست و کراتینوسیت در ترمیم زخم پای دیابتی و همچنین سلول های بنیادی چربی، برای جوانسازی پوست و بهره مندی همزمان فيبروبلاست و كراتينوسيت در ترميم زخمهای ناشی از سوختگی و اسكار سالک و ملانوسيت برای درمان ويتيليگو اشاره كرد كه هم اکنون در حال تبدیل به پروتکل های کشوری میباشد. 

از تحقیقات جدید ایشان میتوان به کاربرد سلولهای بنیادی فولیکول مو در درمان طاسی اشاره کرد که در دنیا در مراحل ابتدایی تحقیقات بوده و در درمان طاسی موثر میباشد. تکنیک کاشت سلول های بنیادی فولیکول مو همزمان در آمریکا در 2 موسسه تحقیقاتی در حال انجام است که یکی از آنها ISHRS آمریکا (انجمن بین المللی پیوند مو) است که با همکاری مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه تهران و موسسه رویان در حال انجام این پروژه هستیم. این پروژه در حال حاضر در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است و فاز انسانی این پروژه آغاز گردیده است. تهیه فرمولاسیون محلول ریزش مو نیزعنوانpatent   دیگر ایشان است.

رئيس کارگروه پوست، ترمیم و سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری علاوه بر نوآوری های علمی متعدد، سمت های اجرایی تاثیرگذاری نیز داشته اند که از آن جمله میتوان به تصدی مدیریت کل صدور پروانه ها، مدیریت حوزه استاندارد و ارزشیابی وزارت بهداشت، مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی درمان وزارت بهداشت اشاره نمود.

مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی در امر سلامت و توسعه تحقیقات پزشکی، يكي از چهره های بين المللی در زمينه جراحی پوست، ليزر و پيوند مو است كه به عنوان  MedicalFaculty  در كنگره بين المللی ساليانهESHRS  اروپا در سال 2002 لندن و سال2003  برلين انتخاب شده و متد جديد جراحي پيوند مو را تحت عنوان " نيلفروش متد" در سال 2005 كنگره ساليانه استراليا ارائه و به ثبت رسیده است.

تالیف کتب لیشمانیوز جلدی، لیزرموهای ناخواسته، کاربرد سم بوتولینوم در پوست، پزشکی مبتنی بر شواهد درمان چروکهای پوستی، دانستنیهای مو اندوخته های علمی ایشان هستند. حضور فعالانه در کنگره ها و همایش های علمی داخلی و خارجی و بروز رسانی تکنیکهای نوین درمانی از جمله دغدغه های علمی ایشان محسوب میشود.