دستگاه لیزر آیکون (ICON)، استاندارد طلایی جوانسازی غیر تهاجمی

دستگاه آیکون (ICON) ساخت کمپانی Cynosure آمریکا، آخرین و جدیدترین نسل از دستگاه‏های ماژولار است، بدین معنا که بر روی این دستگاه قابلیت نصب انواع هندپیس لیزر و IPL وجود دارد و  در نتیجه،طیف وسیعی از درمانهای مختلف با این دستگاه امکان پذیر است. این دستگاه دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است و امروزه به عنوان دستگاهی محبوب در میان متخصصین پوست و مو دنیا، استاندارد طلایی لیزر جوانسازی غیر تهاجمی و IPL جهت رفع ضایعات عروقی را یدک می کشد.

 از جمله کاربردهای دستگاه آیکون می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   کاهش موهای زائد

  •  جوان‏سازی پوست 

  •  رفع جای زخم، سوختگی و آکنه

  •  رفع ضایعات رنگدانه دار پوست

  •  جوانسازی فرکشنال تهاجمی و غیرتهاجمی

  •   رفع چین و چروک های روی سطح پوست

  •   رفع ضایعات عروقی نمایان روی سطح پوست صورت و پا

 

نوآوری‏ های سیستم:   

ازجمله مزایای دستگاه آیکون می توان به دستگاه Skintel اشاره کرد. این وسیله جانبی به صورت وایرلس عمل می کند و استفاده از دستگاه را برای پزشکان و کاربران دستگاه بسیار آسان می نماید. با استفاده از این ابزار پزشک می تواند مناسب ترین پارامترها را برای درمان انتخاب کرده و در نتیجه آن، بهینه ترین و درعین حال کارآمدترین درمان با حداقل خطرات را برای بیمار ارائه دهد.

به وسیله Skintel  میتوان به راحتی سطح چگالی ملانین موجود در پوست، قبل از شروع درمان‏‏ را اندازه گیری کرد و به صورت بی سیم به دستگاه انتقال داد. در این حالت پارامترهای پیشنهادی درمان به صورت اتوماتیک بر روی دستگاه ظاهر می شود و پارامترهای تست شات دستگاه را تعیین نمود.

سیستم سرمایش (cooling) دستگاه:

خنک کردن ناحیه تحت درمان بدون تداخل در عملکرد بهینه لیزر، به منظور راحتی بیمار و جلوگیری از آسیب گرمایی به پوست، از جمله مهم ترین بخش های فرآیند درمان محسوب می شود. سیستم کولینگ دستگاه آیکون از نوع تماسی است. بدین صورت که یک سطح کریستالی  (Sapphire)  بر روی هندپیس وجود دارد که جریان آب سرد به سرعت از آن عبور می کند و هنگامی که در تماس مستقیم با پوست قرار می گیرد، سطح پوست را در دمای 4 درجه نگه می دارد و خنک می کند.

بهینه سازی خروج انرژی ازهندپیس :

این تکنولوژی با هدف بهینه سازی نتایج درمان به واسطه جلوگیری از اتلاف انرژی در مرحله خروج لیزر ازهندپیس در نظر گرفته شده است. فرآیند بدین صورت است که در دیواره داخلی هندپیس، آینه هایی تعبیه شده است که باعث هدایت مجدد فوتون های بازگشتی از سطح پوست می شود. در این حالت از اتلاف 50% فوتون ها جلوگیری شده، نتایج درمان موثرتر و فرایند درمان سریع تر صورت می گیرد.

پالس یکنواخت (Smooth Pulse) :

با استفاده از این تکنولوژی، با اعمال یک پالس واحد می توان انرژی گرمایی منتقل شده به بافت را در مقایسه با پالس های متوالی در سایر دستگاه ها در یک عرض پالس مشابه، تا 5/1 برابر کاهش داد. در این حالت سطح انرژی افزایش می یابد، آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد شده و نتیجه درمان  کارآمدتر خواهد شد.

نمودار سمت چپ در مقایسه با نمودار سمت راست نشان می دهد بسیاری از دستگاه های لیزر و IPL انرژی را در قالب پالس های متوالی کوتاه ارائه می دهند. خطوط آبی نمایانگر پالس ها، خط قرمز واکنش حرارتی پوست به پالس اعمال شده و خط سبز نمایش آستانه تحمل گرمایی لایه اپیدرم است به طوری که اگر مدت زمان اعمال پالس بیشتر از حد نرمال باشد باعث سوختگی و التهاب پوست می شود .

در تصویر سمت راست مشاهده می شود با اعمال یک پالس طولانی تر می توان سطح انرژی را بدون رسیدن به آستانه تحمل پوست، بالا برده و نتایج را بدون آسیب به پوست موثرتر کرد.

قابلیت تنظیم انرژی تا 350 ژول: یکی دیگر از مزایای دستگاه آیکون، قابلیت تنظیم  انرژی  تا 350 ژول است. البته باید توجه کرد با توجه به نوع درمان و هندپیس انتخابی میزان حداکثر انرژی متغیر است.

آشنایی با انواع هندپیس های قابل نصب روی دستگاه:

هندپیس های قابل نصب روی دستگاه به دو دسته‏ کلی IPL) و لیزر( تقسیم می شوند که برای هرکدام سه نوع هندپیس با کاربردهای مختف ارائه می شود.

 

1) معرفی هندپیس های IPL دستگاه:

IPL مخفف عبارت Intense Pulsed Light است. IPL ،نوری با طول موج 300 تا 1200 نانومتر بوده که با قرار دادن فیلترهای مختلف در مسیر آن می توان خروجی به دست آمده را برای درمان های مختلف به کار برد.

الف) هندپیس MaxG

دامنه طول موج :500 تا 670 و 870 تا 1200 نانومتر

اسپات سایز: 15 × 10 میلی متر

فلوئنس: حداکثر 80 ژول بر ساتی متر مربع

کاربردهای درمانی:

  •    رفع ضایعات عروقی، حتی در شرایطی که عروق ضخیم بوده و در عمق بیشتری قرار دارند.
  •    رفع ضایعات پیگمانته (رنگدانه دار) 

 

ویژگی های درمانی:

  •  قابلیت تنظیم عرض پالس بین 1 تا 100 میلی ثانیه که امکان درمان انواع ضایعات رنگدانه دار و ضایعات عروقی در نواحی بدن را در قطرهای مختلف فراهم می کند.
  •   تکنولوژی AccuSpectrum : هدف از این تکنولوژی رساندن حداکثر انرژی به ارگان هدف (خون) است.

 این تکنولوژی از طریق عبور دادن نور از دو فیلتر تعبیه شده داخل هندپیس، بخشی از طول موجی را که توسط خون جذب نمی شود فیلتر می کند. در این شرایط انرژی ای که توسط بافت غیر هدف دریافت می شود، ذخیره شده و در نتیجه آن، درمان ضایعات عروقی عمیق تر با قطر بیشتر را امکان پذیر میکند.

هندپیس MaxG با اعمال طیف دینامیکی از طول موج، گرمای یکنواختی را در مقایسه با سایر سیستم هایIPL ، به رگ اعمال می کنددر هندپیس های لیزر PDL هر چه نور در عمق بیشتری نفوذ می کند انرژی و گرمای مورد نیاز کمتری به بافت هدف می رسد و در این حالت به دلیل اینکه رگ به طور کامل آسیب گرمایی ندیده ممکن است به شرایط قبل برگردد.اما در هندپیس MaxG به واسطه استفاده از تکنولوژیAccuSpectrum ، انرژی گرمایی مورد نیاز جهت تخریب رگ، به طور کامل به هدف اعمال می شود. 

ب) هندپیس MaxYs :

دامنه طول موج: 525 تا 1200نانومتر

اسپات سایز: 28 × 12 میلی متر

فلوئنس (ژول بر سانتی متر مربع): حداکثر 90 ژول بر سانتی متر مربع

کاربرد های درمانی:

  •  کاهش دائمی موهای زائد حتی موهای روشن و نازک 
  •  رفع ضایعات رنگدانه دار

ج) هندپیس MaxR

دامنه طول موج : 650 تا 1200 نانومتر

اسپات سایز : 46 × 16 میلی متر

فلوئنس (ژول بر سانتی متر مربع): حداکثر 72

کاربردهای درمانی: رفع دائمی موهای زائد در انواع تایپ های پوستی

ویژگی های درمانی: به دلیل اندازه ی بزرگ اسپات سایز، سرعت بیشتری در درمان اندام هایی مانند پا و قفسه سینه دارد و کاربران در کمترین زمان ممکن درمان را انجام می دهند.

د) هندپیس MaxRs

دامنه طول موج : 650 تا 1200 نانومتر

اسپات سایز: 28 × 12 میلی متر

فلوئنس : حداکثر 48 ژول بر ساتی متر مربع

کاربردهای درمانی: رفع دائمی موهای زائد در انواع تایپ های پوستی

ویژگی های درمانی: به دلیل اندازه ی کوچک اسپات سایز امکان دسترسی و درمان اندام های کوچکتر مانند صورت، زیر بغل و بیکینی وجود دارد. 

2) معرفی هندپیس های لیزر دستگاه:

الف) طول موج : 1540 نانومتر

نوع لیزر: اربیوم گلاس (Er:Glass)

اسپات سایز:  12 و 15 میلی متر

عرض پالس: 10 و 15

کاربردهای درمانی:

  •  بهبود بافت پوست
  •  رفع ضایعات رنگدانه دار
  •  جوانسازی غیر تهاجمی پوست
  • رفع ناهمواری های روی سطح پوست
  • رفع چین و چروک های سطح پوست
  • رفع جای آکنه و زخم های باقی مانده از عمل های جراحی
  • رفع ترک های روی پوست (stretch marks)

ویژگی های درمانی:

این هندپیس فرآیند درمان را به روش فرکشنال غیر تهاجمی (Non- Ablative Fractional) انجام می دهد. در این روش در بافت پوست به صورت ستونی تحریک گرمایی انجام می شود و قسمت های تحریک نشده پوست (فرکشنال نشده) فرایند کلاژن سازی را در بافت هدف تسریع می بخشد. با این روش می توان تا لایه درم پیشروی کرد.

در هندپیس 1540 دو میکرولنز به کار برده می شود:

میکرولنز XF:

از این میکرولنز برای درمان  ضایعات سطحی و درمان چین و چروک های سطحی و اسکارهای سطحی آکنه استفاده می شود. عمق نفوذ لیزر در این میکرولنز سطحی است و برای درمان های عمقی تر توصیه نمی شود. کار با این میکرولنز با سرعت بسیار بالا و سطح پوشش وسیع تری انجام میشود و درمان کامل سطح صورت حدود 15 دقیقه طول خواهد کشید.

میکرولنز :XD

از این میکرولنز برای درمان ضایعات عمقی تر و تحریک در عمق پوست مانند چین و چروک های عمقی و اسکارهای عمقی آکنه استفاده می شود. عمق نفوذ لیزر در این میکرولنز نسبت به XF بیشتر است و برای درمان های عمقی تر توصیه می شود.

ویژگی های درمانی:

عمق نفوذ بسیار بالا: روش عملکرد این هندپیس بدین صورت است که با فشاری که روی سطح پوست اعمال می کند باعث می شود سطح پوست کشیده شده، اب به سطوح پایین تر منتقل شود و عمق نفوذ افزایش یابد. در این روش به دلیل تمرکز بالاتر، پراکندگی و اتلاف انرژی کمتر است و درمان های عمقی مطلوب خواهند بود.

 

ب) هندپیس 2940

طول موج : 2940 نانومتر

نوع لیزر: اربیوم یاگ (Er:YAG)

اسپات سایز:  6 و 10 میلی متر

عرض پالس: 25/0، 3 و 5

کاربردهای درمانی:

  •  رفع چین و چروک
  • رفع ناهمواری های روی سطح پوست

ویژگی های درمانی:

این هندپیس فرآیند درمان را به روش فرکشنال تهاجمی (Ablative -Fractional) انجام می دهد و نتایج درمان بسیار سریع و مطلوبی دارد. در این روش لایه ای از پوست به صورت فرکشنال و ستونی برداشته می شود و بافت های همجوار و لیزر نشده، روند کلازن سازی را تسریع می کنند.

ج) هندپیس 1064

طول موج : 1064 نانومتر

نوع لیزر: اربیوم یاگ (Nd:YAG)

اسپات سایز:  5/1، 3، 6 و 10میلی متر

عرض پالس: 10 الی 100

کاربردهای درمانی:

  •  رفع ضایعات عروقی پا
  •  کاهش دائمی موهای زائد برای کلیه تایپ های پوستی حتی پوست های برنزه