ليزر در درمان چه نوع از بيماری يا مشكلات پوست موثر است؟   

پاسخ: دکتر همایون مژدهی آذر متخصص پوست، مو و زیبایی

مهم ترین ارگان هدف (کروموفور) برای لیزر عبارت است از آب، هموگلوبین (رنگدانه قرمز داخل گلبول قرمز)، ملانین (رنگدانه قهوه ای و سیاه داخل لک ها و خال ها و ریشه مو های تیره) و پروتئین. با آگاهی از این مطلب کاربرد های گوناگونی برای لیزر وجود خواهد داشت.

یک گروه از لیزرها عمدتا هموگلوبین که رنگدانه قرمز داخل گلبول های قرمز است را هدف می گیرند و برای درمان لک و خال های قرمز و نیز ماه گرفتگی های قرمز و هر ضایعه قرمز رنگی مانند گوشت اضافه های قرمز و صورتی و همچنین ترکهای پوستی صورتی و بنفش(استریا) به کار می روند. 

گروهی از لیزر ها برای درمان ضایعات تیره و خال ها به کار میروند. در این ضایعات هدف، رنگدانه تیره به نام ملانین است. لیزر بر روی محل بیشترین تجمع ملانین متمرکز می شوند و با حرارتی که ایجاد می شود لک و یا خال را از بین می برند. 

آب و پروتئین بخش اعظم سلول های پوست را تشکیل می دهند. بعضی از دستگاه های لیزر این عناصر را هدف میگیرند و با ایجاد حرارت، سلول را متلاشی می کنند. این لیزر ها برای تخریب زگیل ها برخی از خال های خوش خیم و بدخیم و نیز برای برداشت لایه های نازک پوست (لایه برداری) به کار می روند و به این ترتیب پوست را صاف تر و هموارتر مینمایند.

امروزه از لیزر برای رفع موهای زائد و همچنین برای پاک کردن تاتو(خالکوبی) استفاده می شود. در این جا قدرت نفوذ پرتو لیزر را به گونه ای افزایش می دهند که به رنگدانه ملانین در عمق ریشه مو و یا به رنگ های تاتو که در عمق پوست کاشته شده، برسد. البته در هر یک از این موارد یعنی کاربرد لیزر در درمان لک ها و ضایعات قهوه ای و تاتوها و نیز تخریب سطحی و لایه برداری چالش های بی شماری وجود دارد.