میخچه و پینه و روش های درمان

میخچه (corn)

نوعی ضایعه پوستی است که به دلیل واکنش پوست در برابر فشار به وجود می‌آید معمولا در نقاط تحت فشار به خصوص کف پا و انگشتان که اصطکاک درآن نقاط زیاد می باشد، ایجاد می‌گردد.

شایعترین علت آن کفش نامناسب می باشد و منظور از کفش نامناسب، کفشی است که برای قالب پای آن شخص مناسب نیست اگرچه ممکن است به تنهایی کفش خوبی باشد؛ ازعوامل دیگر می توان از راه رفتن طولانی مدت، افزایش وزن، دفرمیتی یا بد شکلی پاها نام برد. ظاهر ضایعه به صورت سفتی و افزایش ضخامت همراه با تغییر رنگ (زرد) که در مرکز ضایعه این مسئله شدیدتر می باشد. میخچه همراه با درد بوده و شدت آن برحسب محل آن و میزان تحمل فرد مبتلا متفاوت است.

میخچه کلا به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود:

  • نوع سخت شایعتر می باشد و همانطور که از اسمش برمی آید سفت بوده و عمدتا روی برجستگی‌های مفاصل انگشتان و کف پا دیده شده و با زگیل که یک ضایعه ویروسی است اشتباه می گردد.
  • نوع نرم بیشتر بین انگشتان ۴ و۵ پا دیده میشود و در لمس نرم بوده و به رنگ سفید می‌باشد و با ضایعات قارچی اشتباه می شود.

درمان آن ابتدا براساس ازبین بردن عامل مساعد کننده بوده و سپس حذف میخچه با درمان های متفاوت می باشد. اصلاح کفش، رفع فشار روی ناحیه مبتلا در بهبود میخچه کمک کننده است. در مواردی که میخچه در فضای بین انگشتان قراردارد، فاصله انداختن بین انگشتان با پنبه و وسایل فاصله دهنده انگشتان موجب کمک در درمان میشود.

درمانها شامل: استفاده از کراتولیتیکهای (لایه بردار) موضعی، الکتروسرجری، لیزر CO2، منجمد کردن ضایعات (کرایوتراپی)، کورتاژ و جراحی می باشد که بر حسب نظر پزشک معالج می باشد.

پینه  (callosity)

پینه نوعی افزایش ضخامت پوست در مناطقی از پوست بدن به خصوص روی برجستگی های استخوانی که در معرض اصطکاک بالا هستند می باشد که معمولا بدون علامت بوده و دربعضی موارد به ویژه در کف پا در صورت عدم درمان به میخچه تبدیل می گردد درمان شامل رفع عامل مساعد کننده و استفاده از داروهای موضعی لایه بردار (کراتولیتیک) می باشد. همچنین میتوان بعد از خیساندن ضایعه به مدت حدود 10 دقیقه با آب، از سنگ پا یا سوهان ناخن برای کاهش حجم ضایعه استفاده نمود. در موارد خاص از جراحی برای درمان استفاده میشود.

 

منبع: دکتر سعید امینی متخصص پوست، مو و زیبایی