انواع ضایعات زرد رنگ پوست

 

انواع ضایعات زرد رنگ پوست

بطوركلی بيشتر ضايعات پوستی زرد رنگ خوش خيم هستند و موارد بدخيم نادرمی باشند. اين ضايعات هم پوست و هم مخاط  بدن را می توانند مبتلا كنند. در تمام سنين ديده می شوند و گاهی زمينه ژنتيكی دارند و يا بطور ثانوی اتفاق می افتند. تغيير رنگ زرد تا نارنجی می تواند در زمينه اختلات متابولسيم چربی  مثل گزانتوم ها (Xanthoma)  باشد و يا در زمينه تغيير در غدد سباسه (غدد مترشحه چربی در پوست) ایجاد شوند. گزانتوم ها در كودكان به ندرت روی می دهد و در اين سنين ضايعات زرد رنگ بيشتر در زمينه مشکلات ژنتیکی رخ می دهند.

در اینجا به برخی از ضایعات زرد رنگ پوستی اشاره میشود.

1) ضایعات زرد رنگ پوستی در کودکان: 

  • نووس سباسه (خال سباسه): به شكل يک ناحيه نسبتا مدور بدون مو و زرد رنگ در سر نوزاد بروز می كند كه با افزايش سن خصوصا بعد از بلوغ می تواند نمای زگيلی شكل پيدا كند و تومورهای خوش خيم و يا بدخيم روی آن ایجاد میشود. پس جزو خال هايی می باشد كه نياز به معاينه مكرر توسط متخصص پوست دارد.


  • ماستوسيتوم: فرم لوکالیزه یا محدود بیماری ماستوسیتوز میباشد که در معاینه پوستی، به دنبال فشار یا مالش بر روی ضایعه ظرف مدت 3 تا 5 دقیقه، کهیر ایجاد میشود. ماستوسیتوم به دلیل تجمع سلول های mast cell در پوست ایجاد میشود.


  • گزانتوگرانولوم جوانان: بیماری نادر و خود به خود محدود شونده ای است که ناشی از رسوب سلول های هیستیوسیت غیر لانگرهانس در پوست میباشد.


هر دو مورد آخر بایستی توسط متخصص پوست معاینه شوند و در صورت لزوم، آزمايشات خون و ادرار و عكس راديولوژی انجام شده و درگیری در ساير اعضای بدن بررسی شود.

2) ضایعات زرد رنگ پوستی در بزرگسالان:

در بزرگسالان تنوع ضايعات پوستی زرد رنگ، بيشتر از اطفال بوده و احتمال ایجاد بدخیمی در ضایعات نیز وجود دارد.

  • هیپرپلازی سباسه: ضايعات پوستی زرد رنگ چند ميليمتری پراكنده روی صورت و پيشانی در افراد ميانسال تا مسن دیده میشود، بيشتر در زمينه تغييرات در غدد چربی ساز (سباسه) می باشد که اهمیت بالینی زیادی نداشته و بیشتر مشکل زیبایی دارند.

 

  • آدنوم و کارسینوم سباسه: ضايعات زرد رنگ درشت تر به اندازه نخود كه گاهی همراه خونريزی میباشد. حضور این تومورها روی صورت و اطراف چشم دال بر ضايعه با اهميت بيشتری می باشد و حتما نياز به نمونه برداری و بررسی بافت شناسی دارند. این ضایعات ممکن است بدخیم باشند.

 

  • نقاط فوردایس Fordyce Spots: ضايعات زرد رنگ چند ميليمتری گاهی روی لب و مخاط دهان و ناحيه تناسلی بعد بلوغ روی می دهد كه این ضایعات نیز بی اهميت می باشند و در خانمها با مصرف قرص های ضد بارداری میتواند تشدید یابد.

  • رسوب چربی در پوست: طيفی ديگری از ضايعات زرد رنگ در پوست در زمينه اختلالات متابولسيم چربی و كلسترول ایجاد میشود. اهميت اين ضايعات در اين می باشد كه با برنامه های رژيم غذايی كاهنده چربی و يا داروهای كاهنده چربی، می توان از بروز بعضی از انواع آن پيشگيری كرد.

  • گزانتلاسما در اطراف چشم، گزانتوم توبروس، گزانتوم تاندونی و گزانتوم اراپتیو انواع مختلف رسوب چربی بر روی مفاصل، تاندون ها و به صورت منتشر بر روی کل سطح پوست هستند که در زمينه اختلالات ارثی متابولسيم چربی و كلسترول ایجاد میشوند و بنابراين می تواند در بالغين جوان هم ديده شوند.

مواردی از گزانتوم ها در زمينه بيماری های داخلی رخ می دهد كه در این مورد می توان به كم كاری تيروييد، ديابت، سندروم نفروتيک (نوعی اختلال كليوی) و انسداد مجاری صفراوی - كبدی و سرطان های خون اشاره كرد.

پس گزانتوم ها در يک سر طيف می توانند نشانه بيماری بی اهميت باشند ولی در سر ديگر طيف می توانند نشانه ای از يك بيماری جدی مثل سرطان های خون (ميلوم، لنفوم) باشند.

بنابراين مشاهده اين ضايعات زرد رنگ درصورت، اطراف چشم، قفسه سينه، باسن، مفاصل بدن و كف دست ها و ساير نواحی بدن نياز به معاينه توسط متخصص پوست و بررسی های دقیق تشخيصی دارد.

در پايان يادآور می شويم گرچه غالب ضايعات زرد رنگ پوست حاكی از بيماری كم اهميت می باشد ولی گاهی می تواند در زمينه بيماري های جدی تر كه مخاطره انگيز ميباشد، روی دهد. 

بنابراين مشاوره با يک متخصص پوست و در صورت لزوم بررسی های بيشتر، می تواند در جهت حفظ سلامت فرد، راهكاری ارزشمند باشد.

منبع :  دکترصابر شجاع نوری متخصص پوست، مو و زیبایی

دیدگاه خود را در مورد این نوشته بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

ما در شبکه های اجتماعی

عضویت در خبر نامه

مشترک خبرنامه‌ی ما شوید. تا جدیدترین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید