نکاتی درباره استفاده از رتینوئیدهای موضعی در درمان آکنه 

 

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی خط اول درمان و یکی از موثرترین داروها برای درمان آکنه هستند و عبارتند از:

  • تره تینوئین (Tretinoin)
  • آداپالن (Adapalen)
  • تازاروتن (Tazaroten)


 

در تعداد کمی از بیماران، ممکن است در طی چند هفته اول بعد از شروع درمان با این داروها، جوشهای چرکی (پوستولار) بیمار شدیدتر شود که این پدیده موقت و گذرا، نشان دهنده اثر بخشی دارو میباشد.

دستورات استفاده از رتینوئیدهای موضعی:

1) فرم کرم دارو برای پوست خشک و فرم ژل آن برای پوست چرب بکار میرود.

2) بایستی در ابتدا غلظت های کمتر دارو استفاده شود و تدریجا وقتی بیمار تحمل پیدا نمود، از غلظت های بالاتر و فرمهای قوی تر میتوان استفاده نمود.

3) ابتدا دارو را یک شب در میان به همه صورت (به غیر از دور چشم، لبها و گردن) استفاده کنید. بعد از دو تا سه هفته، اگر تحریک شدید و قرمزی و خشکی و پوسته ریزی شدید دیده نشد، دارو را هر شب بکار ببرید.

4) تازاروتن را بهتر است موقع خواب، بلافاصله یا چند دقیقه بعد از استعمال یک مرطوب کننده استفاده نمایید.

از صابونها یا پن های ملایم استفاده کنید و بیش از ۲ بار در روز هم آنها را بکار نبرید.

5) زیاد در معرض آفتاب یا لامپ های برنزه کننده قرار نگیرید و از ضد آفتاب استفاده کنید چون احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد (به علت نازک شدن لایه شاخی پوست).

6) در صورت استفاده از مواد آرایشی، از انواع با پایه آب (غیرچرب) استفاده نمایید.

7) در طی هفته اول، قرمزی و پوسته ریزی خفیف ایجاد میشود که ۳ الی ۴ هفته طول میکشد و ۲ الی ۴ هفته اول ممکن است آکنه شما بدتر شود.

8) پاک شدن ضایعات آکنه، نیاز به حدودا ۳ ماه وقت دارد. ضایعات التهابی زودتر از کومدون ها (جوش های سر سفید و سر سیاه) بهبودی پیدا میکند. در مورد موثر بودن یا عدم تاثیر دارو، قبل از ۸ هفته تصمیم گیری نکنید و حتی بهتر است در ۱۲ هفته آن را بررسی نمایید.

9) بعد از بهبودی، استفاده از آنها را ادامه دهید.

10) اگر پوست نمی تواند استفاده روزانه دارو را تحمل کند، دفعات مصرف را کمتر کنید مثلا یک شب در میان یا حتی هر سه شب یکبار

11) گر چه جذب سیستمیک دارو کم است ولی اگر حاملگی ایجاد شد دارو را قطع کنید. مواردی از سمیت نورولوژیک و مالفورماسیونهای گوش گزارش شده است.

منبع: دکتر حمید رضا هدایتی متخصص پوست، مو و زیبایی