ادعای دو محقق آلمانی در درمان قطعی ایدز 

دو متخصص آلمانی مدعی شدند که به روش تازه‌ای برای درمان قطعی بیماری ایدز دست یافته ‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این روش، سلول حاوی ویروس HIV با استفاده از آنزیم مخصوصی از DNA بیمار جدا می‌شود و او برای همیشه بهبود می‌یابد.

بر اساس گزارش مجله‌ تخصصی نیچر بایوتکنولوژی، دو متخصص آلمانی دانشگاه تکنیکی درسدن و انستیتو هاینریش پته هامبورگ موفق به کشف روش نوینی برای مبارزه با ویروس ایدز شده‌اند. فرانک بوخهولتس و یوآخیم هاوبر در مقاله ‌ای که در این مجله ‌منتشر کرده‌اند، به شرح چگونگی دستیابی به این موفقیت و ریشه‌ کن کردن بقایای ویروس HIV از بدن بیمار پرداخته ‌اند.

به گزارش دویچه ‌وله، دلیل عدم موفقیت پزشکان برای غلبه بر بیماری ایدز تا کنون، ماندگار شدن بقایای این ویروس در سلول‌های بنیادین بیمار است. داروهایی که تا کنون برای کاهش اثرات منفی آن تهیه شده، تنها برای جلوگیری از گسترش ویروس در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمکی به درمان بیماری نمی ‌کنند.

فرانک بوخهولتس و یوآخیم هاوبر در مقاله‌ خود نوشته ‌اند که طی آزمایش‌های بسیار، آنزیمی پرورش داده‌اند که به کمک آن می ‌توان به سلول ‌های بنیادین راه یافت و بسیاری از سلول‌ هایی را که به ویروس ایدز آلوده شده‌اند از دیگر سلول‌ها جدا کرد.

به گفته‌ این دو دانشمندان، این آنزیم که Rekombinase Brec 1 نامیده می‌شود حتی قادر است دو سر سلول‌های جداشده را به هم وصل کند.

مجله‌ نیچر بایوتکنولوژی این کشف را گامی بزرگ در راه درمان قطعی و دائمی ایدز ارزیابی کرده است. این شیوه هنوز مراحل آزمایشگاهی خود را می‌گذراند.

فرانک بوخهولتس و یوآخیم هاوبر در حال تدارک مقدمات انجام آزمایش روی بدن بیماران ایدزی هستند. به گفته‌ هاوبر، هزینه‌ مرحله‌ اول آزمایش با حضور 10 داوطلب مبتلا به ایدز، 15 میلیون یورو محاسبه شده است. او البته می‌گوید برای دستیابی به نتایج قطعی اولیه چندین سال وقت لازم است.