خال بکر (Becker nevus) چیست؟

خال بکر یکی از انواع خال اپیدرمال است که بطور عمده در مردان رخ میدهد. در این فرم از خال، افزایش رشد سلول های اپیدرم، سلول های رنگدانه ساز و فولیکول های مو رخ می دهد. به علت وجود گیرنده های هورمون مردانه (تستوسترون) بر روی ضایعات، در زمان بلوغ ضایعات گسترش می یابند. در برخی موارد بافتهای زیر خال مانند عضلات، چربی، جدار قفسه سینه، ستون فقرات، پستان ممکن است درگیر شوند که به این وضعیت سندرم خال بکر گفته میشود.

محل شایع خال در نیمه بالایی تنه بر روی پشت یا قفسه سینه می باشد ولی روی نواحی سر و گردن و اندام ها نیز رخ می دهد. در کودکی بصورت تغییر رنگ قهوه ای بر روی پوست مشاهده میشود و در زمان بلوغ ضایعات تیره شده و روی ضایعه پوشیده از مو میشود. به علت وجود گیرنده هورمونی مردانه ممکن است روی خال، آکنه ایجاد شود.

گزارش بدخیمی در خال وجود دارد. خال بکر ارثی نبوده و موارد خانوادگی گزارش نمیشود. معمولا مردان 5 برابر زنان مبتلا به خال بکر میشوند. بطور عمده خال منفرد است ولی گزارش ضایعات متعدد هم وجود دارد. تشخیص خال بکر بالینی است ولی گاهی جهت تشخیص، نیاز به نمونه برداری از پوست می باشد.

 

درمان

  • به علت گستردگی ضایعه معمولا درمان مشکل می باشد.
  • درصورتی که خال بکر وسیع نباشد ممکن است جراحی توصیه شود.
  • در صورت وجود آکنه بر روی خال، از درمان های ضد آکنه استفاده میشود.
  • لیزرهای کیو سوییچ Q-switch و الکساندریت موجب کاهش مو و رنگدانه های موجود در خال میشوند و ظاهر خال بکر را بطور نسبی بهبود می دهند.

منبع: دکتر محمد گلشنی متخصص پوست، مو و زیبایی