دستگاه لیزر کیو سوئیچ Tri-Beam

همانطور که می دانید یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به مطب پزشکان متخصص، نگرانی بابت لک های پوستی است که گاهی به شکل تیرهتر از رنگ اصلی پوست و گاهی به رنگ روشن تر از رنگ اصلی پوست، ظاهر می شود. معمولا این لکه ها بر اثر تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید، افزایش سن و نیز برخی بیماری های زمینه ای پوست مانند ویتیلیگو و نوروفیبروماتوز به وجود می آیند.

در درمان ضایعات رنگدانه دار (پیگمانته) خوش خیم و نیز پاکسازی خالکوبی های پوستی که به نوعی تغییر رنگ انتخابی در پوست محسوب می شود از لیزرQ Switched Nd YAG  استفاده می شود. این لیزر با هدف قرار دادن واحد های کوچک ملانین موجود در درم و اپیدرم باعث تخریب ساختار لکه های پوستی میشود.

به علت کوچک بودن کروموفورهای ضایعات پیگمانته و خالکوبی، برای درمان به تابش لیزر با مدت زمان بسیار کوتاه نیازمند هستیم، به همین خاطر لیزر Q Switched Nd YAG را که تابشی با سرعت بالا در حد نانو ثانیه دارد، به عنوان راه حل اصلی درمان ضایعات پیگمانته و پاکسازی خالکوبی استفاده می نمایند.

در نسل جدید لیزرهای Q Switched Nd YAG به منظور ارتقای کیفیت درمان، از تکنیک تابش لیزر به صورت فرکشنال استفاده شده است که به همین منظور کمپانی Jeisys کره نیز به عنوان پیشرو در ارائه لیزر موفق گردیده دستگاه TRI-BEAM را به بازار معرفی نماید.

قدرت لیزر فراکشنالQ Switched Nd YAG  با پیک پاور خروجی آن، مشخص شده که TRI-BEAM به عدد باور نکردنی 320 مگاوات رسیده است. این دستگاه دارای تاییدیه FDA آمریکا نیز می باشد.

 

ویژگی دستگاه:

1) دارای دو طول موج 1064 و 532 نانومتر:

خروجی دستگاه با دو طول موج 1064 به صورت Q Switched و  Quasi-Long Pulseو 532 نانومتر (KTP) به صورت Q Switched، درمان های متنوع و گوناگونی را برای پزشک امکان پذیر می سازد.

  • مد تخصصی فرکشنال:

هندپیس فرکشنال، لیزر را به صورت 81 بیم 5 در 5 میلی متر تابانیده که باعث می شود 50 درصد از سطح ضایعه تحت درمان، بعد از تابش لیزر سالم بماند که این امر، درمانی ایمن با بهبودی سریعتری را سبب می شود. این روش درمانی ایده آل برای درمان ملاسما و ضایعات پیگمانته های وسیع بوده در حالی که ریسکPIH  و هیپو پیگمانته را به حداقل می رساند.

  • مد درمانی Gen Technique با استفاده از تکنیکQuasi- Long Pulse :

در تکنیک Quasi-Long Pulse طول موج 1064 نانومتر با پهنای پالس در حد 300 میکرو ثانیه، امکان انجام لیفتینگ و تونینگ پوست را فراهم می آورد. همچنین از این تکنیک برای درمان ضایعات پیگانته وسیع، جوانسازی و کلاژن سازی و کاهش منافذ باز پوستی استفاده می گردد.

  • تکنیک Soft Peel:

این روش یک تکنیک لایه برداری سطحی است که در این روش با استفاده از ژل کربن و تابش لیزر کیوسویچ با پهنای پالس 7 تا 10 نانو ثانیه و مد Gen Technique به صورت ترکیبی می توان تاثیر حرارتی لیزر را برای جوان سازی پوست و بستن منافذ باز پوستی به حداکثر رسانید.

2) دارای مد انحصاری  (Rich-PTP)Photo acoustic Toning Pulse:

درمان سریع و موثر تخلیه انرژی در 2 پالس باعث بالا رفتن اثر درمان و کاهش عوارض جانبی در درمان ملاسما می گردد.

  • تکنیک Rich-PTP for Subcellular Selective Photothermolysis:

  • تخلیه انرژی 1.6 ژول در هر شات
  • سرعت کار 20 هرتز در هر پالس (40 هرتز در دو پالس)
  • ایجاد اثر حرارتی خفیف   Mild Thermal Effect
  • کاهش درد و لک های پوستی هیپو و هیپر پیگمانته
  • تحریک کلاژن سازی

 

3) دستگاه دارای چهار نوع هند پیس می باشدFractional/ Zoom/collimation/Dye :

 

  • هندپیس DYE

دستگاه TRI-BEAM دارای دو هندپیس DYE با دو طول موج 585 و 650 نانومتر می باشد.

  • هند پیس collimation

این هند پیس دارای سطح مقطع 6 میلی متر بوده و مزیت این تکنولوژی عدم وا گرایی اشعه خروجی از هندپیس تا فاصله بیش از یک متر میباشد. این قابلیت سبب شده دیگر نیازی به تماس پوست با هند پیس نباشد و به موجب آن درمان نواحی وسیع را با سرعت بالا میسر می سازد.

  • هند پیس Zoom

این هند پیس قابلیت تنظیم قطر اشعه از 2 تا 10 میلی متر را داراست که درمانی ایده آل برای هر نوع ضایعه با هراندازه را امکان پذیر می کند.

  • هند پیس Fractional


تکنیک فرکشنال به علت سالم نگه داشتن بخش زیادی از موضع تحت درمان، این امکان را به پزشک می دهد تا بدون نگرانی از عوارض احتمالی از انرژی بالا برای درمانی بهینه بهره گیرد. همچنین به علت تمرکز انرژی در نقاط مفروض، عمق نفوذ لیزر در این مد بیشتر بوده، لذا امکان درمان ضایعات عمقی بدون آسیب به پوست وجود خواهد داشت. هندپیس فرکشنال بیم لیزر را به 81 بیم کوچکتر درسطح مقطع 5 در 5 میلی متر تقسیم کرده که باعث میشود بافت اطراف نقاط تابش شده سالم مانده و در نتیجه درمانی ایمن با بهبودی سریع تر را سبب شود. مد فرکشنال بهترین گزینه برای درمان ملاسما و ضایعات پیگمانته وسیع است.

4) قابلیت ثابت ماندن میزان Fluence دستگاه با تغییر در سطح مقطع هند پیس:

دستگاه دارای سطح مقطع متغیر از 2 تا 10 میلی متر بوده که با تغییر در سطح مقطع، میزان Fluence دستگاه ثابت می ماند. این ویژگی به پزشک این امکان را می دهد که هر سایزی از ضایعه را به راحتی درمان کند.

5) قابلیت تابش به صورت True flat-top hat beam وGaussian:

  • True top hat

در این حالت تابش، انرژی لیزر در تمام سطح بیم به صورت یکنواخت و برابر می باشد.

  • Gaussian

در این حالت، تراکم انرژی در مرکز بیم بیشتر بوده و با فاصله گرفتن از مرکز، انرژی نیز کاهش می یابد.