ساب سیژن چیست subcision ؟

ساب سیژن روش جراحی ساده و سر پایی و بی خطری است که در درمان اسکارهای آتروفیک ( فرورفته ) نظیر جای جوش,  اسکار بخیه و جای آبله مرغان بکار میرود.  ساب سیژن و آر-اف فرکشنال در کنار هم بهترین درمان جهت اسکارهای آتروفیک ( فرورفته ) محسوب می شوند.

 

در روش سابسیژن برای درمان و رفع جای جوش, از روش آزاد کردن چسبندگيها و بافتهای فیبروتیک زير اسكارها استفاده می شود. وسیله استاندارد برای ساب سیژن , سوزن های خاص به نام سوزن نوکور میباشد.

 ولی با ابداع یک وسیله جدید که توسط یکی از متخصصین پوست طراحی شده میتوان این عمل را بصورت مطلوب تری انجام داد. در این روش با وارد کردن سوزنهای مخصوص در لایه میانی و بافت چربی پوست, چسبندگیهای پوستی جدا میشوند.

چرا جای جوش فرورفته می شود؟

یکی از عوامل مهم در ایجاد فرورفتگی در جوشگاه های آکنه، وجود چسبندگی ها و فیبروز زیر آنهاست که باعث کشیده شدن پوست به سمت داخل و فرورفتگی می شود. ساب سیژن روش بسیار موثری برای بهبود این فرورفتگی ها و صاف شدن جوشگاه های آکنه است. ساب سیژن کاربرد درمانی در چروکهای پوستی مثل چین خنده و اخم نیز دارد.

در چه مواردی این روش مناسب نیست؟

  • بیماران با تاریخچه اسکار هیپرتروفیک و کلویید
  • مصرف روآکوتان در ماههاي اخیر
  • حضور عفونت فعال در سطح پوست
  • سابقه اختلال انعقادی

عوارض :

يكي ازعوارض بعد از انجام عمل , ایجاد تجمع خون(هماتوم) و کبودی ناحیه عمل است که همراه با درد مختصر و ناراحتی برای بیمار میباشد. برای کاهش این مشکل میتوان از کمپرس یخ بلافاصله بعد از عمل استفاده نمود و قرص آناهیل(آناناس) نیز کمک کننده میباشد.

ایجاد اسکارهای هیپرتروفیک و کلویید

ایجاد لکهای بعد از التهاب

افزایش ریسک عفونت

نکته:

انجام جلسات متعدد ساب سیژن بلامانع است ولی معمولا بعد از يك جلسه سابسيژن صحيح ، درصد زيادی از مشكلات بيمار برطرف ميشود.

منبع: متخصص پوست دکترمهدی زارع عضوانجمن متخصصین پوست ایران

آدرس مطب: شهر شيراز قدوسی غربی روبروی كنزو كلينيك پوست و زيبایی كاشت مو و مركز ليزر آرمانی