سازمان‌ های بيمه‌ گر باید به کمک درمان نابینایان بیایند

عباس زارع ‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ميزان در خصوص اولين پيوند شبکيه مصنوعي در ايران گفت: پيوند شبکيه مصنوعي پس از سال‌ها تحقيق و پژوهش بالاخره براي اولين بار در ايران انجام شد.

وی افزود: همزمان با انتشار اخبار مربوط به اولين پيوند مصنوعي شبکيه در شهر شيراز، بسياری از نابينايان را به اين درمان اميدوار شدند، اما هزينه بالای اين پيوند به يک نگرانی تبديل شده و انتظار مردم از حمايت مالي توسط وزارت بهداشت را افزايش داده است.

به گزارش خبرگزاری میزان: مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خاطرنشان کرد: همان ‌طور که بسياری از درمان‌های نوين در علم پزشکي با هزينه‌های بالايي همراه است؛ پيوند مصنوعی شبکيه چشم نيز با مبلغ 700 ميليون تومان در کشور انجام می ‌شود. اين در حالی است که بخش زيادی از اين مبلغ به ازای وارد کردن پروتز از شرکت خارجی توليد کننده دريافت می ‌شود.

زارع‌ نژاد در خصوص حمايت وزارت بهداشت از هزينه‌های مربوط به پيوند شبکيه مصنوعی چشم در کشور عنوان کرد: حمايت مالی از پيشرفت‌های علم پزشکی تنها بر عهده وزارت بهداشت نيست. بلکه در اين راستا وزارت رفاه، سازمان‌های بيمه‌ گر و شورای عالی بيمه و 19 صندوق بيمه بايد در خصوص حمايت مالی از اينگونه اعمال جراحی مشارکت داشته باشند. اين در حالی است که در لايحه بودجه وزارت بهداشت هزينه ‌ای مبنی بر حمايت مالی از اينگونه بيماران تعريف نشده و بر اساس برنامه ريزيی ها درصد زيادي از اين بودجه به بيماران حياتی و صعب العجلاج تعلق می گيرد.
وی در ادامه اذعان داشت: در خصوص هرگونه حمايت مالی از بيماری‌های پرهزينه و خاص قبل از ارائه لايحه بودجه به مجلس تصميم‌گيری می ‌شود؛ بنابراين در بودجه سال 97 حمايت از بيماران صعب‌العلاج در اولويت قرار گرفته و بودجه‌ای برای پيوند شبکيه مصنوعی تعريف نشده است.

مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تشکيل انجمن مختص بيماران، پوشش، پوشش سازمان‌های بيمه گر، و حمايت دولت می تواند راهگشايی برای حمايت مالی از بيماران کم‌توان در پرداخت هزينه‌های مربوط به پيوند شبکيه تلقی شود بنابراين با اينگونه کمک‌ها اميدواريم از لحاظ اقتصادي به حدی از توان مالی دست يابيم که بتوان از اين بيماران حمايت کرد.

وی افزود: بهترين راه برای سهل‌ الوصول شدن اعمال پيوند مصنوعی شبکيه کمک‌های خيرين است که در اين ‌صورت بخش زيادی از هزينه ‌ها را تشکل‌های مردم نهاد و بخشی ديگر از طريق حمايت‌های دیگر فراهم می ‌شود.
زارع‌ نژاد عنوان کرد: در تأمين کمک‌های مالی به بيماران مشمول پيوند مصنوعی شبکيه تنگنا‌هایی وجود دارد که با توجه به محدوديت‌های موجود در بودجه وزارت بهداشت و ميزان بدهي‌های اين وزارتخانه به کمک تشکل‌های مردمی در پشتيانی از بيماران نابينا اميدواريم تا بخشي از مشکلات پرداخت هزينه‌های درمان حل شده و به مرور زمان از بودجه مربوط به اينگونه درمان‌ها در دولت برخوردار شويم.