همکاری وزارت بهداشت با دانشگاه علوم بهزیستی در جهت ارتقای سلامت اجتماعی جامعه

 به گزارش بهداشت نیوز: سید محمد هادی ایازی در جمع هیات رییسه و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با بیان ۱۲ محور از برنامه های وزارت بهداشت در زمینه سلامت اجتماعی جامعه، از رئیس این دانشگاه خواست تا در قالب تفاهم نامه همکاری با وزارت بهداشت، نسبت به تدوین و اجرای طرح های حوزه سلامت اجتماعی مشارکت داشته باشند.

وی بر تقویت ساختار معاونت اجتماعی این دانشگاه، همانند دانشگاه های بزرگ کشور تاکید کرد و گفت: مرکز مطالعات "اجتماع محور سلامت" با مشارکت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاسیس می شود. این مرکز می تواند پاسخگوی نیازهای علمی و آموزشی تمامی مراکز تحقیقات و گروه های مرتبط با حوزه سلامت اجتماعی در کشور باشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای تدوین ساز و کارهای لازم جهت اجرای ۱۲ محور از برنامه های حوزه سلامت اجتماعی جامعه را مهم دانست و افزود: تدوین سند اجتماعی کشور، مراحل پایانی خود را می گذراند و بنا است تا از ابتدای سال آینده اجرا شود و اجرای آن، نیاز به تدوین برنامه ها براساس موارد ذکر شده در این سند دارد که اعضای هیات علمی و متخصصان حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می توانند در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.

ایازی، پیگیری اجرای سند ملی سالمندی کشور را یکی از برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: باید برای اجرای این سند بودجه مشخصی در نظر گرفته شود که نیاز به همکاری متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این بخش داریم.

وی با اشاره به فعالیت شبکه سازمان های مردم نهاد و خیران در کشور، اظهارداشت: با توجه به پتانسیل و توانایی اجرایی این سازمان ها در شهرها و مناطق مختلف و مشارکت موثر آنها در اجرای برنامه های سلامت اجتماعی در جامعه، می توانیم از ظرفیت های علمی و آموزشی اعضای هیات علمی و امکانات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در جهت تقویت این شبکه و اعضای آن، بهره مند شویم.

وی همچنین گفت: تاکنون ۵۸۰ خیریه پشتیبان بیمارستان در سطح کشور پیش بینی کردیم که یکی از وظایف آن ها، مددکاری بیمارستان ها است و امیدوارم با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بتوانیم ساز و کارهای لازم برای آموزش و اجرای برنامه های وزارت بهداشت در این بخش را تدوین کنیم.

ایازی اظهار داشت: سند ملی توانبخشی با همکاری مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، در حال تدوین است و با این نقشه راه، می توان به خیرین و بخش های مختلف در این حوزه کمک کرد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت یکی از محورهای اصلی وزیر و وزارت بهداشت از "اجتماعی شدن نظام سلامت" ذکر کرد و افزود: برنامه های این بخش بسیار گسترده هستند و تاکنون ۶۹ شاخص "عدالت در سلامت " تصویب شده که متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می توانند در زمینه تدوین برنامه ها و تعریف مداخلات لازم، وزارت بهداشت را یاری دهند.