به گزارش بهداشت نیوز، محققان علوم پزشکی در دانشگاه ملی سنگاپور اعلام کردند روش جدیدی برای غربالگری بیماری سرطان معده یافته اند که می توان با استفاده از آن، با تشخیص زودهنگام این سرطان، جان بسیاری از مردم را نجات داد.

این محققان با همکاری دانشمندان دانشگاه دوک آمریکا روشی ابداع کرده اند که بر اساس آن می توان مرحله متاپلازیmetaplasia  روده ای را زود هنگام تشخیص داد، درک بهتر از این مرحله، پزشکان را به یافتن روش سریع درمانی راهنمایی می کند. بر اساس بررسی اخیر که نتایج آن در شماره اخیر نشریه سلول سرطان Cancer Cell منتشر شده است، حتی برخی بیماران که به میکروب هلیکوباکتر معده آلوده هستند و در خطر ابتلا به سرطان معده قرار دارند نیز کنترل و درمان می شوند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان معده سومین سرطان مرگبار جهان است. دانشمندان بر این باورند که زمینه ساز این سرطان، عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکتر است و با تشخیص به موقع آن می توان خطر مرگ را از بیمار رفع کرد. سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی همچون ویروس و مواد سرطانزا موثر باشد.

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث سیزده درصد مرگ‌ها است. سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پر سلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند. سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌ است و براساس نیازهای بدن می‌باشد.

در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد. سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، بوسیله فاکتورهای رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیامبرهای سلولی، کنترل می‌شود.

جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتو رهای موثر در سرنوشت سلول، می‌شوند باعث بهم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول ها وجود دارد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتورهای رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند.