تعداد پزشکان در کشور

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ایرج حریرچی درباره تعداد پزشک عمومی و متخصص در کشور، گفت: در حال حاضر ۴۲ هزار و ۸۲۲ پزشک عمومی، ۳۹ هزار و ۸۹۲ پزشک متخصص، ۱۴ هزار و ۳۱۴ رزیدنت در حال تحصیل برای تخصص و ۲۰۰۵۱ نفر دندان ‌پزشک در کشور مشغول به کار هستند. بر این اساس مجموعا بیش از ۱۱۷ هزار نفر شاغل در کشور پزشک و داندان ‌پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و یا در حال تحصیل برای تخصص داریم.
وی افزود: در مقایسه با افزایش ۲/۲ برابری جمعیت بعد از انقلاب اسلامی، شاهد افزایش ۱۲ برابری تعداد پزشکان هستیم؛ چرا که به طور کلی پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰ هزار نفر پزشک و دندان‌ پزشک عمومی و متخصص در کشور مشغول به کار بوده‌اند.
حریرچی ادامه داد: از نزدیک ۴۰ هزار نفر پزشک متخصص و فوق‌ تخصص، ۱۳ هزار و ۹۹۷ نفرشان به صورت انحصاری فقط در مراکز دولتی و ۲۴۸۰ نفرشان هم به طور انحصاری در مراکز عمومی غیردولتی مانند ارتش و تامین اجتماعی فعالیت می‌ کنند. همچنین ۸۳۷ نفر به طور مشترک در بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی فعالیت کرده و مجموع این سه گروه هیچ گونه فعالیت خصوصی ندارند.
قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: به عبارت دیگر ۱۷ هزار و ۳۷۱  نفر یا ۴۳/۶ درصد پزشکان متخصص در کشور فعالیت خصوصی نداشته و فقط با تعرفه‌های مصوب دولتی کار و خدمت ‌رسانی می ‌کنند.