تولید ماده ای سه بعدی برای تبدیل سلول ها به عضلات 

به گزارش بهداشت نیوز، مهندسین زیست پزشکی استرالیایی ماده ای سه بعدی را تولید کرده اند که شرایط بدنی را برای تبدیل سلول ها به عضلات تقلید می کنداین محققین برای اولین بار فرایندهای طبیعی تکوین جنینی را برای ساخت ماده ای که بتواند به منظور ترمیم موثر بافت ها، به طور طبیعی با سلول های بنیادی ارتباط برقرار کند، استفاده کرده اند. این دستاورد می تواند امیدی برای بیمارانی باشد که دچار آسیب های عضلانی هستند و عضلات شان به دلیل تروما یا بیماری قادر به ترمیم نیست.

در این مطالعه محققین دانشگاه RMIT‌ ملبورن به سرپرستی Richard Williams، پپتیدهای تولید شده در آزمایشگاه را با پروتئین های طبیعی و پلیمرها ترکیب کرده و یک داربست هیدروژلی سه بعدی را تولید کرده اند.

 این داربست از مکانیسم های طبیعی برای تلفیق سیگنال های موجود در محیط تکوین طبیعی استفاده می کند تا سلول های بنیادی را برای تبدیل شدن به فیبرهای عضلانی حمایت و مهندسی کند. در واقع پروتئین ها و فاکتورهای مورد نیاز برای تکوین جنینی عضلات درون این داربست های سه بعدی به کار گرفته شده اند و سیگنال های لازم را برای تبدیل شدن سلول های بنیادی به فیبرهای عضلانی صادر می کنند.

علاوه براین ماهیت سه بعدی این داربست منجر به رشد بالقوه عضلات می شود. ترکیب این داربست هیدروژلی با پروتئین های کوچکی آسان، مقرون به صرفه و موثر است و می تواند 24 تا 72 ساعت بعد از کشت سلول های بنیادی روی آن، آن ها را به بافت های عضلانی دارای قابلیت انقباضی تبدیل کند.

به عقیده محققین، می توان از این بافت عضلانی تولید شده در آزمایشگاه و طی فرایند مهندسی بافت برای تست های دارویی، شناسایی مکانیسم های تکوینی عضلات، تولید سلول های عضلانی در مقیاس وسیع و صنعتی استفاده کرد.