پيلينگ اسيد سالیسيلک

 

پيلينگ اسيد سالیسيلک، درمان موثر در آكنه فعال:

آكنه يكی از شايعترين بيماری های پوستی است كه علاوه بر شيوع بسيار بالا در بين نوجوانان در سن بلوغ، در بين ساير گروه های سنی نيز ديده می شود. اين ضايعات و اسكارهای باقی مانده ناشی از آن در بسياری موارد باعث ايجاد مشكلاتی نظير اضطراب و افسردگی در افراد می شود كه با درمان های مختلف موضعی و خوراكی می توان از آنها پيشگيری نموده و آكنه و اسكار آن را درمان نمود.

يكی از روشهای درمان آكنه و اسكار آن، استفاده از پيلينگ با اسيد سالیسيلک است كه علاوه بر درمان آكنه، در درمان لک های صورت نيز بسيار موثر بوده و اثر جوانسازی قابل توجهی نيز دارد. اين درمان مكمل درمان های خوراكی بوده و در چند جلسه انجام ميشود و يكی از روشهای موثر و تاييد شده درمان آكنه، لک صورت و جوانسازی می باشد و در تمامی تيپ های پوستی تيره و روشن قابل استفاده است.

این نوع پیلینگ علاوه بر پوست صورت، بر روی پوست تنه، گردن، روی تنه، آرنج، زانو و دست و پا نیز قابل استفاده است. اسيد سالیسيلک بخشی از خانواده بتا هیدروکسی اسید ها (BHA) می باشد که در غلظت های زیر 5 درصد برای ایجاد لایه برداری ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت محلول و کرم در بازار درمانی موجود است. اما با غلظت بالاتر (30%) توسط  متخصصین پوست جهت پیلینگ استفاده می گردد.

اثرات درمانی اسید سالیسیلیک:

1) کاهش چربی پوست

2) درمان آکنه

3) کاهش لک های سطحی پوست و روشن شدن پوست

4) کاهش چروک های ظریف پوست و ایجاد جوانسازی

5) بهبود قوام پوست

6) کاهش منافذ باز پوست

7) بهبود اثرات آفتابی دراز مدت روی پوست صورت

8) کاهش پسوریازیس

مدت زمان باقی ماندن اسید با غلظت 30% بر روی سطح پوست بین 10 تا 20 دقیقه می باشد و بعد از انجام آن، قرمزی و پوسته ریزی خفیف ایجاد می شود که ظرف چند دقیقه تا چند ساعت برطرف می گردد. پیلینگ برای دفعات متعدد قابل استفاده است ولی ریسک ایجاد تغییرات رنگدانه ای پوست و اسکارهای ظریف وجود دارد.

نکته:

1) در افرادی که به آسپرین آلرژی دارند نباید پیلینگ با اسید سالیسیلیک انجام گیرد.

2) بعد از انجام پیلینگ، تا یک روز نبایستی در معرض نور خورشید قرار گرفت.

3) پوسته های ایجاد شده نبایستی کنده شود و برای بهبود آن از کرم های مرطوب کننده استفاده می شود.

منبع: دکتر محمد ایمانی متخصص پوست، مو و زیبایی

آدرس اینستاگرام دکتر محمد ایمانی: dr.imani@