بیماری گرانولوم مغبنی (Granuloma inguinale)

 

بیماری گرانولوم مغبنی (Granuloma inguinale) یا (Donovanosis) بیماری باکتریایی مزمن مقاربتی است که معمولا نواحی پوست و مخاط تناسلی را درگیر می نماید و در ابتدا به صورت زخم های بدون درد ندولر (گرانولوماتو) مشخص می شود و بوسیله باکتری Calymmatobacterium یا Klebsiella granulomatis منتقل می شود.

بطور عمده از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود ولی انتقال از طریق سکس دهانی و دستگاه گوارش هم میتواند بیماری ایجاد شود. سن شایع بیماری بین 20 تا 40 سالگی است. مردان دو برابر زنان مبتلا می شوند. بیماری در سیاه پوستان و مناطق استوایی شایعتر می باشد.

 

نمای بالینی:

1 تا 12 هفته بعد از تماس جنسی با فرد آلوده و انتقال باکتری، بیماری آغاز می شود. شروع بیماری با زخم های بدون درد کوچک که گاهی با غشای نازک خاکستری پوشیده شده اند، در نواحی تناسلی و پرینه آغاز می شود که زخم ها به تدریج بزرگ و برجسته میشوند و در این مرحله پرعروق بوده و نمای کاملا قرمز beefy red دارند و دچار خونریزی هم می گردند.

ضایعات سفت زیر جلدی (گرانولوماتوز) ممکن است ایجاد گردد که به آن pseudobuboes میگویند. زخم ها به تدریج طی چند ماه گسترش پیدا نموده و در صورت عدم درمان، موجب ایجاد اسکار و تغییرات رنگدانه ای روی پوست میشوند و گاهی رنگ پوست کاملا از بین می رود. 

فرم های بالینی دیگری هم ممکن است مشاهده شود: 1) فرم هیپرتروفیک (verrucous 2) فرم نکروتیک.

احتمال عفونت ثانویه روی زخم ها نیز وجود دارد. گاهی بزرگی غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) ناحیه ای در این بیماری مشاهده می شود که ممکن است منجر به زخم روی غدد لنفاوی و آبسه گردد. به ندرت ادم لنفاوی (لنف ادم) نواحی تناسلی به علت فیروز عروق لنفاوی رخ می دهد.

 

تشخیص:

بهترین روش تشخیص، پیدا کردن اجسام دونووان (Donovan bodies) در نمونه بافتی از زخم می باشد. آزمایش خون و تست PCR سودمند نیست و کشت بافت در تشخیص کمک نمی نماید.

درمان:

  • آنتی بیوتیک خوراکی درمان اصلی بیماری می باشد.
  • کوتریموکسازول و داکسی سیکلین خط اول درمان هستند.
  • درمان های آلترناتیو: اریترومایسین، آزیترومایسین و سیپروفلوکساسین
  • در صورت عدم پاسخ درمانی به درمان خوراکی (در طی چند روز)، جنتامایسین وریدی
  • قطع تماس جنسی تا بهبود کامل ضایعات
  • درصورت ایجاد عوارض، اقدامات مناسب جراحی بایستی انجام شود.

منبع: دکتر صابر شجاع نوری متخصص پوست، مو و زیبایی