dr ramezani pic

کهیر چیست؟

کهیر بیماری شایعی است که 10 تا 20 درصد مردم در طی زندگی خود حداقل یکبار دچار حمله کهیر می شوند. کهیر ورم صورتی رنگ یا قرمز رنگ پوست است که به صورت تک تک یا دسته جمعی در هر منطقه از پوست می تواند دیده شود. هر ضایعه در عرض چند دقیقه تا چند ساعت، بدون بر جا گذاشتن اثر ناپدید می شود ولی با محو ضایعات قبلی، ضایعات جدید ممکن است ایجاد شود.
اندازه ضایعات از چند میلی متر تا چند سانتی متر است. کهیر معمولا با خارش شدید همراه است ولی گاهی ایجاد سوزش می کند.

کهیر در اطراف چشم، لب، دستگاه تناسلی ورم شدید ایجاد می کند که در این حال، ظاهر ضایعات نگران کننده است ولی با درمان معمولا ظرف 24 ساعت برطرف می شود.
معمولا هر کهیر در عرض چند روز تا چند هفته خود به خود فروکش می کند، اما ممکن است این بیماری سالها طول بکشد. در ذیل به انواع کهیر اشاره می شود:
کهیر حاد:
کهیری است که کمتر از 6 هفته طول کشیده باشد. در اکثر موارد تعیین علت این نوع کهیر آسان بوده و با رفع این علت کهیر بهبود می یابد. 

شایع ترین علل آن عبارتند از:
الف- غذاها که شایعترین آنها عبارتند از :آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر و افزودنی های غذایی و  میوه های تازه بخصوص مرکبات.
ب- داروها: آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین، مسکن ها مثل آسپرین، کدئین، ایندومتاسین، خواب آورها، ویتامین ها، ملین ها و تقریباً هر نوع دارویی می تواند ایجاد کهیر کند.
ج- عفونتها 

د- نیش حشرات 

ه- گاه بیماری های داخلی مانند بیماری تیروئید

و- محرک های فیزیکی مانند فشار، سرما، نور خورشید.

کهیر مزمن:

کهیری است که بیش از 6 هفته طول بکشد. تشخیص علت این نوع کهیر بسیار مشکل است و فقط در تعداد کمی از بیماران می توان به علت آن پی برد. هیچ آزمایش تشخیصی اختصاصی برای این نوع کهیر وجود ندارد.

کهیر فیزیکی:

حملات مکرر کهیر در افراد می تواند ناشی از تماس عوامل فیزیکی مثل نور آفتاب، سرما، گرما، آب، تعریق و فشار موضعی باشد. معمولا در این حالت بیماران خود متوجه عامل ایجاد کننده می شوند.

درمان:

بهترین درمان کهیر شناسایی عامل مسئول و اجتناب از تماس مجدد با آن است. تغییر محل زندگی برای 1 تا 2 هفته گاهی باعث بهبود کهیر  می شود. حذف برخی از مواد غذایی مثل آجیل، موز، توت فرنگی،  پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، تخم مرغ، مرکبات، شیر، ماهی، پنیر، ادویه، مواد رنگی ( نوشابه، ژله، آدامس، بستنی) غذاهای حاوی مواد نگهدارنده( کنسرو، سوسیس و کالباس، مربا، ترشی، مایونز) ممکن است به بهبودی شما کمک کند.
داروهایی که لزومی به مصرف ان نیست را قطع کنید مثل مسکن هاف ویتامین ها، ملین ها. خنک کردن پوست معمولا باعث تخفیف خارش ، و گرما باعث بدتر شدن خارش می شود. لذا از گرمای زیاد و حمام داغ پرهیز نمایید.

داروهای موضعی مانند کرم ها و لوسیونها تاثیری در درمان کهیر ندارند. معمولا برای کنترل کهیر داروهای آنتی هیستامین تجویز می شود که ممکن است خواب آور باشند لذا در موقع رانندگی و کارهای دقیق احتیاط نمایید.

داروها را به طور منظم تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید تا از بروز ضایعات کهیری جدید جلوگیری شود. آنتی هیستامین ها انواع مختلفی دارند که در هر بیمار معمولا یکی از آنها بهترین اثر را دارد، لذا به پزشکتان فرصت بدهید تا مناسب ترین دارو را برای شما انتخاب کنند. در صورت بروز مشکل تنفسی سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: متخصص پوست دکتر علی رمضانی