سوال: علل خارش و پوسته های سر چیست و راه درمان آن چگونه است؟

پاسخ: دکتر حمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی 

خارش و پوسته های سر علل مختلفی دارند که شایعترین علل آن ناشی از بیماریهای اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک)، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس می باشد که هر سه بیماری مزمن بوده و طول کشنده می باشند و این بیماری ها بطور عمده با داروها قابل کنترل بوده و معمولا قابل ریشه کنی نمی باشند. استرس در تشدید این بیماری ها دخیل است.

در اگزمای سرشتی، تاریخچه خشکی پوست سر یا بدن از دو ماهگی وجود دارد و بیماران دچار خشکی پوست همراه با خارش در نواحی مختلف اندام و تنه می باشند و بیماران ممکن است سابقه حساسیت فصلی و سابقه آسم آلرژیک را هم داشته باشند. ضایعات روی سر بصورت مناطق ملتهب و قرمز دیده می شوند که سطوح زخمی روی ضایعات بواسطه خاراندن وجود دارد. درمان خارش در این وضعیت، استفاده از چرب کننده ها، شوینده های ملایم و استرویید های موضعی می باشد.

در بیماری درماتیت سبورئیک یا اگزمای پوست چرب، پوسته ها چرب هستند و ممکن است علاوه بر سر، ابروها و مژه ها، کناره های بینی، ناحیه ریش و سبیل، پشت گوش، جلوی سینه و یا زیربغل هم درگیر باشند، قارچ مالاسزیا در ایجاد این بیماری دخیل است. کنترل بیماری با محلول ها و شامپوهای ضد قارچ است و در موارد شدید، کپسولهای ضد قارچ هم لازم است.

در بیماری پسوریازیس، پوسته ها و پوست سر بیشتر خشک بوده ولی خارش معمولا خفیف بوده و در اکثر مواقع در پشت سر  ضایعات بصورت شایعتر رخ می دهند ولی ممکن است در کل سر ایجاد شوند. ممکن است سایر نقاط بدن بخصوص برجستگیهای استخوانی مثل آرنج و زانو هم درگیر باشند، کنترل این بیماری، با شامپوها و محلولهای ضد پسوریازیس، چرب کردن پوست سر و در موارد شدید و مقاوم با قرصهای خوراکی بیماری پسوریازیس است.