سوال: من مدتی است که بدنم مداوم چاق و لاغر می شود که باعث شده تعدادی ترک سطحی برروی پوستم ایجاد شود. دلیل این ترک ها و روش درمان آن چیست؟

پاسخ: دکتر علی رمضانی متخصص پوست، مو و زیبایی

ترک های پوستی به علت کش آمدن پوست ایجاد می شود و معمولا وقتی این اتفاق می افتد که بافت پوست به طور سریع تغییر سایز بدهد، بزرگ یا کوچک بشود و پوست نتواند آن تغییرات را تحمل نماید.

برای مثال کسی که ناگهان چاق یا لاغر می شود یا خانم های باردار که در مدت کوتاه شکمشان بزرگ میشود، پوست ترک می خورد و یا در نوجوانان که چون در سن رشد هستند، بدنشان ناگهان ظرف مدت کوتاه، چند سایز تغییر می کند، ممکن است در قسمت هایی از پوستشان ترک ایجاد شود که به آن استریا یا ترک پوستی می گویند.

ترک پوستی از آنجایی که یک نوع اِسکار است، بنابراین درمانش بسیار مشکل می باشد و هیچ درمانی که بطور صد در صد آن را درمان نامید، وجود ندارد و هر درمانی که قرار باشد انجام شود بهتر است سریعا آغاز شود زیرا تا وقتی استریا به رنگ قرمز هست به روش های درمانی بهتر پاسخ می دهند و از زمانی که سفید شوند، پاسخ دهی آن به درمان بسیار کمتر می شود.

درمان هایی که فعلا موجود هستند استفاده از کرم های لایه بردار، آر اف فرکشنال و لیزرهای اربیوم گلاس هستند که تاثیر نسبتا خوبی بر روی اسکار دارند به شرطی که چند جلسه تکرار شوند.

یکی دیگر از روش های درمان کربوکسی تراپی می باشد که گاز کربنیک را به مقادیر مشخصی زیر پوست وارد می کنند که تاثیرات مثبتی برروی استریا خواهد داشت.