بدخطی نسخه ها علت 15 درصد خطاهای پزشکی

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: ۱۵ درصد خطاهای پزشکی به علت بدخطی پزشکان در نوشتن نسخه ها است.

دکتر محمد جهانگیری در برنامه خبری شبکه خبر، افزود: آمار ثبت شده ای از اشتباهات پزشکی در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه ۱۵ درصد خطاها در حوزه دارویی اتفاق می افتد که باید اصلاح شوند.

وی با اشاره به دلایل بدخطی پزشکان در نسخه نویسی گفت: بدخطی در همه پزشکان مشاهده نمی شود و یک علت بدخطی پزشکان بر می گردد به دوران دانشجویی آنها که باید مطالب زیادی را با سرعت زیاد و بدون نقطه می نوشتند و ادامه یافتن آن تا زمان طبابت آنها که امروزه پدیده بدخطی در نسخه نویسی پزشکان را به وجود آورده است.

جهانگیری افزود: علت دوم بدخطی پزشکان وجود بیش از ۲ هزار قلم دارو است که نوشتن نام لاتین به صورت کامل و صحیح وجود ندارد و پزشکان در اختصار نویسی چند حرف اول آنها با سرعت زیاد می نویسند که در برخی مواقع به شکلی ناخوانا باعث به وجود آمدن مشکل در خواندن نسخه می شود.

وی گفت: برخی از اشتباهات پزشکی که بر بالین بیماران اتفاق می افتند از همین بدخطی پزشکان ناشی می شود و بر اساس یک مطالعه در آمریکا ۲۵۰ هزار مرگ بیمار به علت خطای پزشکی رخ می دهد و از این آمار ۷۰۰۰ مرگ به دلیل عدم تطبیق دارویی و اشتباهات بدخطی و تشخیص نادرست تجویز پزشکان بوده است.

جهانگیری افزود: برای رفع مشکل ناخوانایی نسخه های پزشکان راه حل هایی وجود دارد و داروسازان باید در تشخیص داروهای تجویز شده توسط پزشک به روش های مراجعه به سابقه تجویز پزشک و یا تماس با پزشک معالج به یقین برسند نه اینکه بر اساس حدس و گمان خود داروها را به بیماران بدهند.

وی گفت: به دلیل اینکه نام داروها به لاتین نوشته می شود پزشکان بایستی تشخیص خود و داروهای تجویز شده را به بیماران توضیح دهند و این وظیفه پزشکان است که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت آنرا پیگیری می کند.

جهانگیری با اشاره متفاوت بودن زمان معاینه در بیماران گفت: گرفتن شرح حال کامل بیمار و گوش کردن به حرف های او وظیفه پزشکان است و برای برخی بیماری ها شاید نیاز به صرف زمان ۳۰ دقیقه ای باشیم و در برخی بیماری ها شاید زمان ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ای برای گرفتن شرح حال بیمار و تشخیص صحیح بیماری او کافی باشد، مهم این است که بیمار احساس آرامش کند و به یقین برسد که به حرف های او توجه شده است که خود شرح حال گرفتن ۶۰ درصد مرحله تشخیص بیماری را شامل می شود.

وی با اشاره به طرح نسخه الکترونیک گفت: این طرح چندین سال است که در حال پیگیری است و در ۲ سال گذشته شتاب خوبی گرفته است و در ۵ شهر یک نسخه از این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده است تا با رفع مشکلات موجود آنرا در کل کشور اجرایی کنیم.

جهانگیری افزود: در طرح نسخه الکترونیک، تجویز پزشکان بر بستر سیستم الکترونیک کشور با استفاده از تجهیزاتی مانند: قلم نوری و لپ تاپ در سیستم ثبت می شوند و دو خروجی دارد این سیستم که یکی به داروخانه، آزمایشگاه، مرکز تصویر برداری که بر اساس نسخه پزشک ارسال می شود و یک خروجی هم به صورت پرینت روی کاغذ به دست بیمار داده می شود.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: با اجرایی شدن این طرح دیگر مشکل بدخطی پزشکان به وجود نمی آید و سابقه ی دارویی از بیمار در سیستم ذخیره می شود همچنین با هوشمند سازی در این سیستم شباهت دارویی و عدم تطابق دارویی دیگر رخ نخواهد داد.