سوال: راه درمان چروک دورچشم، خط اخم و خط خنده ام چیست؟

پاسخ: دکتر ریحانه مهرگان متخصص پوست، مو و زیبایی

با توجه به نوع خطوط پیشانی و دور چشم در عکس ارسالی، نوع چروک این نواحی از نوع حرکتی و عضلانی می باشد یعنی عضلات این نواحی قوی بوده و باعث چروک صورت و در موارد پیشرفته، ایجاد خط عمیق در این ناحیه میشود. بهترین درمان برای انواع خطوط حرکتی دورچشم و خط اخم، استفاده از توکسین بوتولینوم آ یا همان بوتاکس است که میتواند قدرت این عضلات را در صورت و در نتیجه خطوط ناشی از آنها را کاهش دهد.

فقط تزریق بوتاکس باید توسط متخصص شما و با استفاده از آمپول های استاندارد وزرات بهداشت انجام شود که بهترین نتیجه و کمترین عارضه را بهمراه داشته باشد.

درمورد خط خنده استفاده از انواع فیلرها نتایج خوبی در بر خواهد داشت. این فیلرها در دو نوع اسید هیالورونیک و هیدروکسی آپاتیت هستند که نوع اول حدود 1 تا 2 سال و نوع دوم حدود ۳ تا ۵ سال ماندگاری خواهد داشت، استفاده از انواع دستگاه های رادیو فرکانسی نیز باعت ایجاد سفتی پوست و ثانویه به آن، کاهش خط خنده خواهد شد.

درمواردی که خط اخم عمیق میشود بوتاکس قادر به درمان کامل آن نخواهد بود و استفاده از فیلر برای پرکردن خطوط عمیق اخم، حدود دو هفته بعد از بوتاکس کردن، جهت کاهش فرورفتگی عمیق این ناحیه توصیه میشود.