روش درمان جوش های دردناک آکنه

آکنه شکل های بالینی مختلفی دارد و بصورت جوش های سر سفید و سر سیاه تا جوش های قرمز و چرکی کوچک و بزرگ تظاهر می نماید.

 گاهی اوقات این جوش های قرمز و چرکی، دردناک هستند و تورم و قرمزی دارند.

بطور معمول افرادیکه دچار چنین مشکلی هستند بدون مراجعه به پزشک، این ضایعات را دستکاری نموده و از درمانهای خانگی استفاده مینمایند.

خانم دکتر Mehgan Feely توصیه هایی برای درمان این ضایعات نموده اند:

۱- پوستتان را قبل از درمان بشویید. این کار را می‌توانید با یک پاک کننده ملایم و بدون عطر انجام دهید.

۲- روی ضایعات قرمز و دردناک میتوانید از کمپرس یخ استفاده نمایید. این کار موجب کاهش درد و تورم در این ضایعات می گردد. شما می توانید این کار را در دو نوبت به فاصله ۱۰ دقیقه و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ضایعات انجام دهید.

۳- بنزوئیل پروکساید با غلظت ۲ درصد موجب کاهش التهاب جوش ها میگردد. میتوانید یک لایه نازک از ژل را روی جوش ها استفاده نمایید. غلظت های بالاتر ممکن است موجب تحریک و حساسیت پوست شوند و معمولاً توسط پزشک توصیه می شود. این دارو ممکن است موجب سفید شدن رنگ پارچه شود برای همین موقع مصرف از پارچه یا حوله سفید دور گردن استفاده نمایید.

۴- استفاده از کمپرس گرم در جوش های چرکی. زمانیکه جوش ها به صورت چرکی در می آیند و سر جوش ها سفید رنگ می شوند، می توانید از کمپرس گرم استفاده نمایید. این کمپرس باید به میزانی گرما داشته باشد که پوست را نسوزاند و کار را تا زمانی که چرک خارج شود، می توانید تکرار نمایید. این کار را میتوانید ۳ تا ۴ بار در روز و هر نوبت به میزان  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید

۵- جوش ها را بهیچوجه فشار ندهید زیرا این کار ریسک ایجاد عفونت، تغییرات رنگدانه ای و اسکار را بالا میبرد.

۶- از درمانهای خانگی توصیه شده در سایت های غیر تخصصی اجتناب نمایید.

۷- در اولین زمان ممکن با متخصص پوست خود جهت درمان های اختصاصی، مشورت نمایید.

منبع: مجله AAD

Sep 2018