علل نازک شدن مو

با افزایش سن موها حجم و ضخامت خود را از دست می‌دهند و نازک می‌شوند. عوامل دیگری غیر از افزایش سن می‌توانند موجب نازک شدن موها شوند که بخش عمده‌ای از این عوامل شامل اختلالات و کمبودهای تغذیه‌ای و بیماری‌های ارثی است.

به طور طبیعی ریزش به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در روز طبیعی است و بعد از  ریزش هر مو، در محل قبلی فولیکول مو، موی جدیدی رشد می نماید. با گذشت زمان برخی از فولیکول های مو توانایی تولید موی خود را از دست می دهند و ساقه موهای موجود، نازک میشوند و توانایی رنگدانه سازی نیز از بین رفته و موها سفید می شوند.

در ذیل علل نازک شدن مورد بررسی قرار می‌گیرد:

۱) ریزش موی هورمونی ژنتیکی:

این بیماری می تواند الگوی مردانه یا زنانه داشته باشد و در اغلب موارد، سابقه فامیلی ریزش مو وجود دارد. این مدل ریزش مو در مردان معمولاً به صورت عقب‌نشینی نواحی گیجگاه و خط رویش مو خود را نشان می‌دهد و در خانم‌ها معمولا خط رویش مو در جلوی سر حفظ باقی مانده و مرکز سر درگیر می‌شود.

تظاهر اصلی ریزش موی هورمونی ژنتیکی، نازک شدن یا مینیاتوریزه شدن موها می باشد.

 

۲) طاسی منطقه ای (سکه ای):

در این بیماری مناطقی از موی موهای بدن یا سر به صورت ناگهانی و به شکل دایره ای (گرد) دچار ریزش میشود.

این بیماری می‌تواند به صورت منتشر در نواحی متعددی از بدن ایجاد شود. در هر سنی می تواند رخ دهد و فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در ایجاد بیماری دخالت دارند. موهای اطراف ضایعات خصوصا در قسمت های نزدیک سر، نازک میشوند.

 

۳) کمبودهای تغذیه‌ای:

کمبود ویتامین ها و فلزات ضروری می تواند منجر به نازک شدن ساقه موها شود. این کمبودها شامل کمبود ویتامین‌های خانواده B، کمبود آهن و روی می‌باشد.

 

۴) کمبود ویتامین D:

ویتامین D موجب تحریک فولیکول های مو می شود. کمبود این ویتامین موجب نازک شدن و ریزش موها می شود.

گزارشاتی در مورد طاسی سکه ای و کمبود ویتامین D وجود دارد.

 

۵) استرس:

استرس های  شدید موجب ریزش مو از نوع تلوژن میشود و گاهی ریزش موی تلوژن همراه با نازک شدن موها می باشد.

 

۶) شیردهی:

در طی بارداری به علت افزایش میزان هورمون های استروژن و پروژسترون، موهای سر افزایش می یابد و ساقه موها ضخیم می‌شود. به دنبال زایمان سطح استروژن و پروژسترون افزایش یافته، مجددا کاهش پیدا می نماید و طی ۳ تا ۴ ماه بعد از زایمان، به طور ناگهانی ریزش مو از نوع تلوژن رخ میدهد و ساقه موها نیز نازک میشوند.

 

درمان:

برای درمان موهای نازک بایستی این اقدامات  انجام شود.

۱) برطرف نمودن بیماری زمینه ای 

۲) اصطلاح کمبود ویتامین ها. مصرف غذاهای حاوی ویتامین B خصوصاً بیوتین، برای درمان نازکی مو ضروری است. این غذاها شامل تخم مرغ، غلات، انواع خشکبار و مغزها (گردو و بادام)، سبزیجات تازه، سبزیجات برگ پهن، شیر و جوانه گندم می باشند.

۳) اصلاح کمبود ویتامین D

۴) مصرف پروتئین و آهن به میزان کافی

۵) در ریزش موی هورمونی ژنتیکی استفاده از درمان مناسب که شامل مینوکسیدیل، پروژسترون موضعی و هورمون های ضد هورمون مردانه میباشد.

 

منبع: دکتر. Elaine.k. ino

May 2019