فواید گیاه دم اسب در پوست:

گیاه دم اسب با نام علمی Equisetum arvense خواص متعددی بر روی بدن دارد و در بیماریهای پوست و ضمائم آن اثرات قابل توجه درمانی دارد.

1) اثرات روی پوست:

الف) خواص آنتی اکسیدان: با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد اکسیژن، گیاه دم اسب فرآیند پیری پوست را کند می نماید. اثربخشی اصلی در فرآیند پیری، افزایش تولید کلاژن پوست می باشد 

ب) خواص ضد التهابی: خاصیت ضد التهابی این گیاه، کاربرد درمانی در برخی از بیماریهای التهابی برونش (برونشیت)، لوزه ها (تونسیلیت) و لثه (ژنژویت) دارد و گلودرد را نیز بهبود می بخشد.

خواص ضدالتهابی این گیاه در درمان آکنه، آکنه روزاسه و انواع اگزما گزارش شده است.

2) اثرات روی ناخن: شکنندگی ناخن ها با این گیاه بهتر میشود. برای این کار میتوان عصاره خشک شده گیاه دم اسب را با آب مخلوط نمود و روزی یکبار ناخن ها را در این محلول قرار داد و برای 4 هفته این کار بایستی انجام شود.

3) اثرات روی مو: مصرف این گیاه بصورت موضعی و خوراکی موجب تقویت موهای سر می شود. علت اصلی تاثیر گیاه بخاطر وجود سیلیکای فراوان در این گیاه می باشد. مصرف چای حاوی گیاه دم اسب و مصرف موضعی این گیاه که با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط شده باشد و روی پوست سر مالیده شود نیز در درمان تقویت موهای سر موثر گزارش شده است.

همچنین مصرف موضعی این گیاه در محلول های حالت دهنده مو، موجب کاهش شکنندگی مو و براق شدن موها می گردد.