آشنایی با تکنولوژی آر اف فراکشنال Fractional RF

با بالا رفتن سن چین و چروک پوست افزایش می یابد و پوست شل شده و دچار افتادگی میشود. یکی از تکنولوژیهایی که جهت جوانسازی پوست استفاده میشود آر اف فراکشنال است. در این روش امواج رادیویی به صورت فراکشنال و از طریق سوزنهای ظریف (با قطر 200 میکرون و عمق نفوذ قابل کنترل و با روکش طلا و یا استیل زنگ نزن) به لایه میانی پوست که درم نامیده میشود وارد میشوند. 

تبادل این امواج رادیویی در داخل درم منجر به ایجاد حرارت میشود. فراکشنال به معنای بخش و قسمت است و منظور این است که فقط ستونهایی از درم آسیب می بینند و نواحی اطراف ستونها، سالم هستند. در نتیجه ستونهایی از آسیب مکانیکی و حرارتی از طریق این سوزنها به درم وارد میشود. نواحی اطراف این ستونها که سالم می مانند و در معرض حرارت و آسیب قرار نمی گیرند به بهبودی سریع پوست و فرآیند ترمیم کمک می نمایند و التهاب و تورم پس از درمان را کم میکنند. 

 مزایای آر اف فراکشنال:

 چون سوزنها به سطح پوست (اپیدرم) آسیبی نمی رسانند بطور معمول هیچگونه تیرگی در سطح پوست بوجود نخواهد آمد و فقط قرمزی و التهاب مختصری ایجاد میشود که ممکن است 24 تا 48 ساعت ادامه  یابد. 

از مزایای دیگر این روش این است که در افراد با پوست تیره و همچنین فصول گرم سال نیز قابل انجام است. 

همچنین بعد از انجام آر اف فراکشنال نیاز به مراقبت شدید و خاصی نمیباشد و بازگشت سریع به محل کار، بدون نیاز به استراحت در منزل هم مزیت دیگر آن است. 

توصیه میشود تا 1 هفته، از کرم ترمیم کننده استفاده شود و حتما ضد آفتاب نیز مصرف شود.

حرارت وارد شده به پوست منجربه دو پدیده میشود:

1) انقباض کلاژن قدیمی که اثر کوتاه مدت آن است و طی 2 تا 3 هفته اول اتفاق می افتد

2) تولید کلاژن جدید که اثر طولانی مدت است و بعد از 2 تا 3 ماه اتفاق می افتد.

کاربردهای درمانی:

  • جوانسازی و سفت کردن پوست صورت: که مهمترین کاربرد درمانی می باشد.  
  • برطرف کردن اسکار ناشی از آکنه، زخم، بریدگی و سوختگی 
  • بهبود چروکهای ریز پوستی و خطوط دور چشم
  • جمع تر شدن منافذ باز پوستی
  • کاهش ترشح چربی پوست
  • کاهش جوشهای صورت
  • سفت کردن پوست گردن و غبغب
  • کمک به جذب داروهای موضعی و داروهای مزوتراپی 

از کاربردهای نسبی این روش کاهش تعریق در ناحیه زیر بغل و درمان ترکهای پوستی (استریا) میباشد. تعداد جلسات درمانی توصیه شده 3 تا 5 جلسه و فواصل انجام آن ماهانه یکبار است.

عوارض آر اف فراکشنال:

انجام آر اف فراکشنال در بعضی از افراد ممنوعیت دارد که شامل افرادی هستند که پیس میکر یا باطری قلب دارند، افرادی که بیماریهای التهابی شدید پوست در ناحیه ای که قرار است عمل در آنجا انجام شود، دارند. 

وجود اختلال انعقادی، دیابت کنترل نشده، سابقه کلویید یا گوشت اضافه، بارداری، حساسیت به فلز طلای موجود در سوزن و فشار خون بالای درمان نشده نیز از موارد ممنوعیت انجام آر اف فراکشنال هستند.

منبع: دکترحمیده آقائی متخصص پوست، مو و زیبایی