فیلر و کاربردهای آن در زیبایی 

فیلرها یا پرکننده ها برای صاف کردن یا از بین بردن چروک های سطحی و چین های عمقی صورت بکار می روند. جهت کاهش اسکار های فرورفته، اسکار های جراحی و اسکار های آکنه نیز بکار میروند.

 همچنین برای حجیم کردن و فرم دادن لب، جبران کمبود چربی زیر جلدي در زمینه برخی از بیماری ها و یا کاهش بافت چربی در زمینه افزایش سن از این مواد استفاده میشود.

 فیلرها شامل:

  • چربی خود فرد 
  • ژلهای هیالورونیک اسيد  
  • کلاژن های طبیعی و مصنوعی هستند.

انتخاب ماده مورد استفاده بستگی به عمق، اندازه و محل تزریق متفاوت می باشد. 

 براي چه كساني فیلرها مفید می باشند ؟ 

بسیاری از مراجعین اطلاع کافی از طبیعت نقص موجود در صورتشان را ندارند و باید در مورد آناتومی زیر چروک ها مطلع گردند، تا تفاوت بین چروک های متحرك و چروک های ثابت را بدانند و تخریب در اثر آفتاب و جاذبه زمین  هم برای آنها توضیح داده شود. هرچند فاکتور های ایجاد شده برای همه ممکن است یکسان باشد ولی هر فرد باید به تنهایی بررسی شود.

 هر مراجعه کننده باید در مورد مواد جدیدتری که در دسترس هستند آگاه شود، هر کدام از این مواد خصوصیت متفاوت و علت مصرف جداگانه ای دارند. به همان اندازه که نوع نقص مهم است، اندازه و عمق و محل نقص هم اهمیت دارد و به همین اندازه استحکام و ظاهر بافت جانشین شونده هم اهمیت دارد.  مراجعه کننده باید در مورد علت انتخاب، تکنیک های تزریق، مزایا و معایب و ریسک های هر روش هزینه و وقت اطلاعات کافی داشته باشد. 

 فاكتورهاي تعيين كننده در موفقيت درمان با فیلر ها چيست ؟

 موفقیت درمان مثل هر درمان دیگری به اهداف واقع بینانه و انتظارات هماهنگ بیمار و پزشک بستگی دارد.  بیماری که تحت عمل ترمیم چروک ها با بزرگ سازی و برجسته کردن بافت نرم قرار می گیرد باید بداند که جایگزین کردن بافت از دست رفته با یک نوع ماده بیشتر مواقع کافی نیست و ممکنست چندین نوع ماده لازم باشد. 

چروک های مختلف در زمان های مختلف بوجود آمده اند و مشکل و اندازه همه آنها یکسان نیست و هیچ نوع ماده پرکننده واحد برای همه انواع نقص ها مناسب نیست.  انتخاب ماده موثر برای پوست و زیر پوست از انواع موقتی، نیمه دائمی و دائمی به آگاهی تخصصی درمورد مواد در دسترس و خصوصیات آنها نیاز دارد.

تاریخچه تزریق فیلر:

از سال 1893 متخصصین از چربی خود فرد در ناحيه بازو برای پرکردن نقص های صورت استفاده کرده اند. بعد از 20 سال FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) تعداد زیادی از این ژلها را برای حجیم کردن بافت نرم تایید نموده است. 

 ماندگاري ژل ها چه مدت است ؟ 

از نظر ماندگاری فیلرها به نوع موقت (کمتر از 6 ماه) طولانی تر (بین 6 ماه تا 2 سال) و نیمه دائمی (بین 2 تا 5 سال) و دائمی (بیش از 5 سال) دسته بندی می شوند. 

براي تزريق ژل و چربي چه آمادگي هايي لازم است ؟ 

برای جلوگیری از کبودی بیمار باید از 10 روز قبل آسپرین مصرف نکند. برای کاهش درد بخصوص در اطراف دهان و صورت می توان 15 دقیقه قبل از عمل از یخ استفاده کرد. در بعضی موارد نیاز به بلوک عصبی با تزریق بی حسی منطقه ای است. 

پزشک متخصص می تواند فیلر ها را با لیدوکائین برای کاهش درد ترکیب نماید هر چند اخیرا فيلر ها با لیدوکائین بصورت آماده ترکیب شده اند. روش های مختلف تزریق با توجه به تبحر پزشک و هدف مورد نظر انتخاب می شود.

روشهای رایج تزریق فیلرها:

1- روش Serial Puncture مقادیر کمی از ژل بصورت مداوم و پشت سر هم در چروک تزریق می گردد تا این نقاط همپوشانی نمایند و با ماساژ پخش می شوند. 

2- روش Linear Threading تمام طول سوزن زیر جلد وارد می شود و در حالیکه سوزن بیرون کشیده می شود فیبر تزریق می گردد. 

3- روش fanning بدون خارج کردن سوزن تزریق در مسیر های متعدد بصورت بادبزنی انجام می شود که این روش بخصوص برای پرکردن چین نازولبیان (خط خنده) استفاده می شود. 

4-روش  Cross hatching و یا الگوی توری (شبکه ای) برای پر کردن فضاهای بزرگ و چین های دهانی مناسب هستند.

5- در مواقعی که نیاز به برجسته کردن گونه هاست می توان از تکنیک depot injection استفاده نمود.

منبع : دکتر مجتبی قمری متخصص پوست،مو وزیبایی