تکنولوژی میکرونیدلینگ (microneedling)

میکرونیدلینگ تکنولوژی نسبتاً جدیدی است که از طریق وارد کردن سوزنهای ظریف به پوست عمل میکند. این روش با افزایش ضخامت کلاژن و تحریک کلاژن سازی (Collagen induction therapy) در پوست اثر میگذارد . 

  میکرونیدلینگ با وسیله ای به نام درماپن (استوانه ای شامل تعداد زیادی سوزن) انجام میشود. باحرکت دادن درماپن روی سطح پوست این سوزنها وارد پوست میشود. با ورود سوزنها به پوست منافذ و کانال های بسیار ریزی در پوست ایجاد می شود که پوست، این سوراخها را به صورت زخمهای کوچک در نظر میگیرد و این زخمهای کوچک را ترمیم مینماید. به همین دلیل مقادیر زیادی فاکتورهای رشد تولید میشود که در نتیجه آن مقدار زیادی کلاژن ساخته میشود.

این مساله باعث ایجاد نتایج مختلف درماپن میشود. میتوان همزمان با انجام درماپن موادی برروی پوست قرار داد (بسته به اینکه چه هدفی از انجام درماپن داریم) این عمل باعث نفوذ همزمان ماده به پوست میشود که اثری فوق العاده در درمان دارد.

میکرونیدلینگ یک عمل سرپایی و بدون درد است. در اکثر موارد قبل از درماپن از بیحسی موضعی برروی پوست فرد استفاده میشود که این عمل را کاملا بدون درد میکند. در گذشته برای میکرونیدلینگ از غلطک پوستی (Dermal roller) استفاده میشد ولی درماپن جایگزین آن شده است.

کاربردهای درماپن چیست؟

1- جوانسازی و رفع چین و چروک پوست:

مهمترین عامل ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست کاهش غلظت کلاژن و الاستین می باشد، درماپن با ایجاد منافذ بسیار ریز، باعث تحریک فیبروبلاستها و پروسه ترمیم میشود که در این بین مقدار زیادی کلاژن ساخته میشود. معمولا بین ۳ تا ۵ جلسه درمان برای جوانسازی پوست لازم است . که فاصله بین جلسات حدود ۶ هفته می باشد. درماپن در درمان چروکهای خاص مثل دور دهان یا کنار و زیر چشم هم تاثیر زیادی دارد.

2- درمان جای جوش و آکنه و کوچک کردن منافذ باز پوست:

ساخت کلاژن هنگام انجام درماپن باعث میشود که اسکار های ناشی از آکنه عمق کمتری پیدا کنند و منافذ پوست بسته تر شود. این روش در اسکار آبله مرغان و سالک هم موثر میباشد.

3- رفع استرچ مارک (Stretch Marks) یا ترکهای ناشی از حاملگی، چاقی و بلوغ (Striae):

ترکهای پوستی مشکل بسیاری از افراد به خصوص خانمها میباشد که درمان آن هم بسیار مشکل است. اما خوشبختانه درماپن در درمان ترک پوستی اثر بسیار خوبی دارد. البته این درمان حتما باید همراه با استفاده از موارد خاص همزمان برروی پوست باشد. معمولا چند جلسه درمانی (6-3 جلسه) برای درمان ترک پوستی لازم است.

4- اسکار ناشی از زخمهای شدید و سوختگی:

بوسیله درماپن می توان آثار ناشی از بخیه و زخم و جراحی و نیز اسکار باقی مانده سوختگیها و جای جوش و آکنه را به حداقل رساند.

5- درمان لک صورت:

درماپن در درمان لک صورت موثر است. مکانیسم اصلی اثر در این مورد داروی همزمانی است که استفاده میشود. با استفاده از درماپن داروهای ضد لک وارد محل میشود که معمولا طی 6-4 هفته اثر آن ظاهر میشود. از طرف دیگر ایجاد منافذ ظریف در پوست صورت باعث میشود که نفوذ داروهای ضدلک موضعی بسیار بیشتر شود (تا 90 درصد) و این مساله در بهبود لک صورت اثر زیادی دارد. درماپن در روشن کردن پوست به صورت کلی هم موثر است.

6- افزایش نفوذپذیری پوست نسبت به درمانهای موضعی:

به طور معمول داروها، نفوذ کمی به پوست دارند. درماپن با ایجاد منافذ ظریف در پوست این میزان نفوذ پذیری را تا 90 درصد اضافه میکند. پس میتوان نتیجه گرفت که برای همه درمانهای موضعی پوست استفاده از درماپن میتواند باعث شود که نتایج بسیار بهتری در زمان کوتاه تری دیده شود.

7- جوانسازی و بهبود کیفیت پوست و کاهش منافذ پوست 

8- بهبود قرمزی و لکهای قبلی پوست ناشی از آکنه و یا سایر بیماریهای پوستی 

9- بهبود ریزش مو در برخی موارد 

میکرونیدلینگ یک روش فیزیکی و فیزیولوژیک است و عوارض کمی دارد. بدلیل اینکه آسیب جدی به پوست وارد نمیکند در تمام مناطق صورت و بدن قابل انجام است و دوره بهبودی کوتاهی دارد. این روش بدون درد است و امکان تغییر رنگ پوست بعد از انجام بسیار کم است. این عمل را در فصول گرم هم میتوان به راحتی انجام داد.

درماپن بسیار ایمن است و تاکنون عارضه جدی گزارش نشده است ولی ممکن است قرمزی و تورم طی 1 تا 3 روز بعد از درمان ایجاد شود که گذرا است. در صورتی که سابقه تب خال دارید قبل از انجام، پزشکتان را مطلع کنید.

استفاده از درماپن در بیماران هموفیلی یا بیمارانی که داروی ضد انعقاد (وارفارین) مصرف میکنند ممنوع است چون باعث خونریزی و کبودی میشود. افرادی که از آسپیرین استفاده میکنند هم ممکن است بعد از درماپن دچار کبودی شوند. عفونت محل انجام درماپن هم از موارد منع مصرف است. امکان ایجاد بیماری خونی یا انتقال بیماریهای ویروسی از این طریق معمولا وجود ندارد .

منبع: دکتر فاطمه معین الدین متخصص پوست، مو و زیبایی