درمورد زبان مودار(Hairy tongue) چه می دانید؟

زبان مودار یک وضعیت بالینی نامعمول ولی بی خطری است که با بزرگ و بد رنگ شدن  پاپی های نخی شکل (filiform papilla) روی زبان ایجاد میشود. بیماری معمولا در زنان و افراد میانسال   ایجاد میشود ولی در شیرخواری هم گزارش شده است.

به طور طبیعی میزان رشد پاپی های زبان تا 1 میلیمتر میباشد ولی در این وضعیت رشد به بیش از 15 میلیمتر میرسد و کراتینیزاسیون طبیعی سلولهای پاپی زبان از بین میرود و سلولهای سطحی جدا نمیشوند. در فردیکه ازسایر جهات سالم است زبان مودار نشانه بیماری خاصی نمی باشد.

عواملی که همراه افزایش تولید کراتین روی زبان هستند شامل:

  1. مصرف سیگار و تنباکو
  2. بهداشت بد دهان
  3. مصرف بعضی دهان شویه های خاص
  4. نوشیدنی های داغ(قهوه و چای)
  5. مصرف الکل
  6. رادیوتراپی در سر و گردن
  7. داروها(آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف و بیسموت)

 ضایعات بصورت مو بر روی زبان ظاهر میشوند. و در قسمت میانی زبان درگیری بیشتر دیده میشود.پاپی های طویل شده گاهی سبز یا زرد رنگ هستند, گاهی به رنگ قهوه ای تیره دیده می شوند و یا ممکن است رنگ بعضی مواد خوراکی یا تنباکو را به خود بگیرند و یا حتی تحت تاًثیر باکتری های رنگدانه  ساز قرار بگیرند.افزایش رشد این باکتری ها  ممکن است به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد شود.

ضایعات معمولا بدون علامت هستند.بعضی افراد از بوی بد دهان شکایت دارند یا طعم بد در دهان حس می کنند و یا حجم  زیاد این مواد برایشان تحریک ایجاد می کند وحالت تهوع می گیرند.تشخیص بیماری از روی ظاهر زبان میباشد.

گاهی نیاز به بررسی از نظر وجود قارچ و باکتری هست. این عارضه کاملاخوش خیم است ودرمان دارویی خاصی نیاز ندارد. ولی به دلیل علائم ناراحت کننده که ذکر شد توصیه به برداشتن لایه سطحی ناخوشایند زبان با مسواک یا برس می شود.از مصرف سیگار و الکل بایستی اجتناب شود.

منبع: متخصص وجراح حلق و بینی دکتر فاطمه آقائی

آدرس مطب : تهران ، فلکه دوم صادقیه ابتدای خیابان آیت اله کاشانی ، پشت بیمارستان ابن سینا خیابان شهید اعتمادیان پلاک 28 واحد شش تلفن 44059424-021