اگزمای پوست چرب (درماتیت سبورئیک) چیست؟

درماتیت سبورئیک یا اگزمای پوست چرب از بیماری های شایع پوست چرب می باشد که از سنین بلوغ تا میانسالی ادامه خواهد داشت و حدود یک چهارم افراد با پوست چرب به این بیماری مبتلا می شوند. 

 

این بیماری موجب ایجاد شوره و خارش در سر و پوسته ریزی در صورت و نواحی چین دار بدن می شود. بیماری ناشی از افزایش رشد قارچ همزیست پوست بنام پیتروسپوروم (مالاسزیا فور فور) می باشد. این قارچ از چربی سطح پوست تغذیه می نماید و با افزایش میزان قارچ پیتروسپوروم، غدد چربی ساز سباسه مورد تهاجم این قارچ قرار میگیرند و موجب ایجاد علائم التهابی شامل قرمزی، پوسته ریزی و خارش در نواحی درگیر می گردند.

نواحی درگیر این بیماری شامل نواحی از پوست است که حداکثر تراکم غدد چربی سباسه در آن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

1) سر

2) داخل و پشت گوش

3) قسمت میانی صورت (کناره بینی، دور دهان، بین ابروها، داخل ابروها، لبه های مژه و گونه ها)

4) نواحی ریش و سبیل در مردان که بعداز اصلاح صورت به خصوص در طی روز های اول و دوم اصلاح در این نواحی به صورت قرمزی و پوسته ریزی بروز می کند.

5) جلوی سینه و بین کتف ها

 6) نواحی چین دار زیربغل و کشاله ران 

درمان اگزمای پوست چرب

درمان این بیماری به علت ماهیت مزمن و طول کشنده اش معضل بسیار زیادی ایجاد می کند. 

درمان اولیه شامل استحمام روزانه می باشد.

در مواردی که علی رغم استحمام مکرر بیماران دچار ناراحتی می باشند از ترکیبات ضد قارچ موضعی و خوراکی و ضد التهاب های موضعی استفاده می شود.

برای شوره سر نیاز به استفاده از شامپوهای ضد قارچ موضعی می باشد ولی به علت مقاوم شدن قارچ پیتروسپوروم به مواد ضد قارچ موجود در این ترکیبات، بعد از مدتی از استفاده از این شامپوها، نوع شامپوی ضد قارچ باید تعویض شود. مواد موثر در این ترکیبات شامل کتوکنازول، ترکیبات گوگردی، اکتوپیروکس و کلیمبازول می باشد.

منبع: دکتر مرتضی حیدری متخصص پوست، مو و زیبایی