انواع فيلر و تاثیرات آن در زیبایی

١-كلاژن های انسانی صناعی:

بعلت خطر افزایش حساسیت در تزریق کلاژن های گاوی, كلاژن های انسانی تولید شد. خانواده Cosmoderm کلاژن انسانی صناعی هستند که بطور وسیع و بدون هیچگونه خطری برای سوختگی ها و زخم ها  استفاده می شوند. این محصولات از کشت فیبروبلاست انسانی بدست می آیند. از محصولات کلاژن گاوی (Zyderm) گرانتر هستند ولی قوام بهتری داشته و آسانتر تزریق میشوند. 

٢- ژل های هیالورونیک اسید (HA): 

 کاربرد زیادی در پر کردن بافت نرم دارند و در مقایسه با دیگر فیلرها مشکلات کمتری ایجاد میکنند. هیالورونیک اسید بخاطر ظاهر شفاف و شیشه ای که دارد به این نام خوانده می شود ( هیالو معادل یونانی شیشه). هیالورونیک اسید ماده طبیعی بافت همبندی لایه میانی پوست است و نقش پرکنندگی فضاها و تثبیت مولکول ها را دارد.  ژلهای حاوی هیالورونیک اسید بعد از تزریق شدن به داخل پوست مولکولهای آب را به خود جذب کرده و موجب افزایش بیشتر حجم در ناحیه تزریق میشوند.  

 علت اصلی انتخاب هیالورونیک اسیدبرای تزریق، به کم بودن حساسیت و پخش شدن مناسب در بافت تزریق شده و غیرمحلول بودن آن می باشد. پس از اتمام دوره اثربخشی در بافت به دی اکسید کربن و آب تجزيه شده و از راه کبد دفع می گردد. 

 دو گروه از هیالورونیک اسید وجود دارد:  

1)هیلافرم (Hylaform) که از تاج خروس استخراج میشوند.

2)فرم صناعی که از تخمیر باکتریها تهیه میشوند   Restylane ،Belotero, juvederm

ویژگی های این دو گروه عبارتند از : شفاف هستند، ذره ندارند، بی رنگ هستند و بصورت ژل غلیظی هستند.  نیاز به تست پوستی ندارند و می توان آنها را در دمای اتاق نگه داشت. ماندگاری این ژلها 6 – 9 ماه میباشد. 

  مشتقات هیالورونیک اسید برای اصلاح چین های متوسط تا شدید صورت تایید شده اند مثل چین نازولبيال (خط خنده) ولی بصورت روتین برای موارد دیگر مثل بزرگ سازی لب ها هم استفاده می شوند. 

در ناحیه شیار زیرچشم و اطراف گوش به منظور جوانسازی استفاده می شود. به علاوه در اندام ها استفاده از هیالورونیک در پشت دست ها با ایجاد حجم در اطراف تاندون ها و عروق باعث جوانسازی دستها میشوند. 

 هيالورونيک اسيد خالص و تایید شده که توسط متخصصین انتخاب می گردد واکنش حساسیتی ندارند. چنین واکنش هایی مربوط به مواد ناخالص، نامرغوب و تایید نشده است.دیگر عوارض احتمالی عبارتند از کبودی محل تزریق، ضایعات آکنه ای شکل ، فعال شدن تبخال قبلی، درد محل تزریق و قرمزی و تورم که دائمی نمی باشند. 

 اگر پس از تزريق در محل متوجه برجستگی بيش از حد شويم آیا چاره ای وجود دارد ؟ 

در مواردی که تزریق باعث برجستگی بیش از حد میگردد در قدم اول توسط ماساژهای مناسب که توسط متخصص داده می شود می توان در رفع آن اقدام کرد ولی چنانچه برآمدگی ادامه پیدا کرد با دو روش می توان این عدم تقارن را تصحیح نمود، راحت ترین راه خارج کردن ماده با فشار است و اگر تزریق خیلی عمیق باشد که تخلیه امکان نداشته باشد با تزریق مقدار کمی هیالورونیداز می توان براحتی آن را اصلاح کرد. 

 زمانی که ژل خیلی سطحی تزریق گردد می تواند ایجاد نمای دانه هایی به رنگ آبی ، خاکستری می شود که ناشی از انعکاس  نور است. خوشبختانه این عارضه هم با تزریق هیالورونیداز به داخل ضایعه بهبود می یابد. عارضه نادر دیگر نکروز پوستی است که به محض بروز علائم آن متخصص می تواند با تزریق هیالورونیداز از ایجاد نکروز جلوگیری کند.

منبع : دکتر مجتبی قمری متخصص پوست، مو و زیبایی