بیماری پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که طبیبان ایرانی در قدیم به آن (داء الصدف) یا بیماری صدف می گفتند زیرا ضایعات پوسته هایی سفید شبیه صدف دارند. یک تا دو درصد جمعیت دنیا به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند. علت بیماری تاکنون شناخته نشده است. وراثت در انتقال بیماری نقش دارد و به این علت در افرادی که یک خویشاوند مبتلا به پسوریازیس دارند احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است.

لازم است بدانید که این بیماری مسری نمی باشد و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود. در بعضی بیماران بریدگی، ضربه یا آفتاب سوختگی شدید ممکن است باعث ایجاد ضایعه در محل آسیب شود. از عوامل دیگری که باعث فعال شدن بیماری می شوند استرس و فشارهای عصبی و عفونت ها مثل گلودرد چرکی می باشند. نقش رژیم غذایی در ایجاد، تشدید یا بهبود ضایعات تاکنون شناخته نشده ولی احتمالا بی تاثیر است.

علائم بیماری:

بیماری به صورت برجستگی های پوستی قرمز رنگی است که معمولا پوسته ریزی زیادی دارند و اغلب آرنجها، زانوها و سر را درگیر میکند. گاهی ممکن است تاولهای کوچک چرکی در سطح این ضایعات دیده شود. پوست سر ممکن است ضایعه داشته باشد ولی معمولا باعث ریزش موها نمی شود. ناخنها ممکن است تغییر شکل مختصر یا گهگاه شدید داشته باشند. بندرت دردهای مفصلی در این بیماری به همراه ضایعات پوستی وجود دارد.

سیر بیماری:

سیر بیماری قابل پیش بینی نیست. گهگاه ممکن است سالها بیماری آنقدر خفیف باشد که به صورت خاموش و مخفی باقی بماند و گهگاه در اثر برخی عوامل از جمله درمان های نامناسب مثل کورتون های تزریقی بسیار تشدید شود. خوشبختانه حتی شدیدترین فرم بیماری نیز با درمان صحیح قابل کنترل می باشد و باعث ایجاد خطر جدی نمی شود.

درمان پسوریازیس:

 علیرغم تمام تلاش های علمی دنیا در حال حاضر درمان قطعی که باعث ریشه کن کردن بیماری شود کشف نشده است. روش های مختلف درمانی از قبیل پمادها، داروهای موضعی، داروهای خوراکی و نیز نوردرمانی وجود دارند که خوشبختانه به وسیله آن در اکثریت موارد می توانیم بیماری را کنترل نماییم. گاه ممکن است مدتی پس از قطع دارو به علل گوناگون مجدا بیماری ظاهر شود. نوع دارو با توجه به وضعیت بیمار، شدت و وسعت بیماری تعیین می شود و باید تحت نظر پزشک متخصص پوست با نظم خاص تا مدت معین استفاده شود. مدت مصرف داروهای تجویز شده نباید کوتاه تر یا طولانی تر از میزان تجویز شده توسط پزشک باشد.

عدم توجه به این دستورات ممکن است باعث ایجاد عوارض شدید و یا حتی تشدید بیماری شود. برخی داروها گرچه ممکن است در ابتدا ظاهرا بسیار موثر و معجره آسا باشند ولی مصرف خودسرانه برخی از آنها ممکن است باعث ایجاد مقاومت و حالتی شبیه اعتیاد شود بطوریکه بیمار دیگر نتواند دارو را قطع کند. شاید تنها دارویی که بیمار می تواند به صورت طولانی مدت در اکثر انواع پسوریازیس استفاده کند کرم های نرم کننده است. مالیدن یک لایه نازک وازلین روی ضایعات 1 تا 2 بار در روز باعث التیام و تسریع در بهبودی ضایعات می شود.

 بیماران مبتلا به پسوریازیس می توانند اکثر شغل هایی را که با مواد شیمیایی و یا گرد و خاک تماس زیادی نداشته باشد انتخاب کنند و در آنها کاملا موفق باشند.بیماران مبتلا به پسوریازیس می توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند و زندگی مشترک کاملا موفقی داشته باشند. شاید مهمترین رمز موفقیت بیماران مبتلا به پسوریازیس حفظ آرامش و نداشتن نگرانی و بدبینی نسبت به بیماری باشد.بیماری شما یک بیماری ساده با چند لک پوستی است و ذهن و روان خود را با آن آزار ندهید.

منبع:  دکترعلی رمضانی متخصص پوست، مو و زیبایی