کاربردهای میکرودرم ابراسیون (microdermabrasion) در پوست

نوعی روش لایه برداری سطحی به وسیله سایش پوست محسوب می شود که از سال 1985 در ایتالیا به کار رفت و پس از آن به سایر نقاط اروپا و آمریکا راه پیدا کرد و در سال 1998 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را به عنوان یک روش لایه بردار غیرتهاجمی مورد تأیید قرار داد. تکنولوژی میکرودرم ابریژن بر اساس سایش سطحی پوست از طریق تماس ذرات پودر اکسید آلومینیوم با پوست است.

 پودر اکسید آلومینیوم با سرعت بالا بر سطح پوست تماس می یابد و پس از برداشتن لایه ای از سلول های مرده پوست و منافذ بسته ی پوست، با مکش ایجاد شده توسط دستگاه از سطح پوست جمع آوری شده و در مخزن مجزائی ذخیره می شود. اکسید آلومینیوم می تواند در درازمدت باعث تحریک لایه های زیرین پوست و افزایش الیاف تشکیل دهنده ی پوست (که اصطلاحاً به آنها الیاف کلاژن گفته می شود) گردیده و با افزودن برقوام پوست، در مقابله با اثرات پیری و نورخورشید که منجر به کاهش الیاف کلاژن می گردند، مفید واقع می شود.

 

در برخی از سیستم های میکرودرم ابریژن می توان از سرهای الماسه ی بخصوص نیز به طور مجزا یا در ترکیب با پاشش پودر در درمان ضایعات پوستی کمک گرفت. از این روش در درمان چین و چروک های سطحی پوست و شفاف سازی پوست استفاده می شود ولی در ازبین بردن لکه های پوستی ناشی از بارداری یا لکه های ارثی و عمیق چندان مؤثر نیست. همچنین از این روش می توان در درمان خال های مسطح ناشی از افزایش سن و تماس زیاد با نور خورشید، منافذ باز و متسع شده ی پوست و اسکارهای ناشی از آکنه یا سایر آسیب های پوستی سود جست.

میکرودرم ابریژن در پوست های چرب با از بین بردن  لایه ی چربی و در پوست های خشک با تحریک غدد سباسه که وظیفه ی چرب کردن پوست را دارند، باعث تعادل وضعیت ظاهری پوست می گردد و همچنین راه نفوذ داروهای موضعی به لایه های زیرین پوست را هموار می سازد و اثرات داروهائی از قبیل روشن کننده ها یا داروهای ضدآکنه ی موضعی را تا چند برابر افزایش می دهد. میکرودرم ابریژن را بجز در افراد با پوست روشن، می توان در افراد با رنگ پوست تیره به کار برد و خطر یا عارضه ای برای این افراد ایجاد نمی کند.

بلافاصله پس از انجام کار، پوست رنگی روشن و ظاهری نرم و شاداب پیدا کرده و گلگونی یا سرخی ملایمی می یابد که این سرخی تا چند ساعت بعد از بین می رود. به خاطر سبک بودن روش و اثرات سریعی که دارد، از آن به عنوانLunch Peel  یاد می شود، به این معنا که فرد می تواند قبل از هر وعده ملاقات مهمی یا دعوت به صرف ناهار از این روش استفاده کرده و با ظاهری شاداب و تازه ملاقات خود را انجام دهد و مجدداً بر سرکار خود حاضر شود.

 میکرودرم ابریژن را در صورت، گردن، بالای سینه، بازوها و آرنج ها می توان به کاربرد. قبل از شروع کار با استفاده از الکل یا نرمال سالین سطح پوست پاک شده و پس از آن درمان آغاز می شود. هر جلسه میکرودرم ابریژن حدود 15 تا 25 دقیقه به طول می انجامد و در طی آن با حرکت دادن سر یا هندپیس دستگاه در جهات مختلف پوست کار لایه برداری صورت می پذیرد.

پس از اتمام کار پودر از صورت پاک شده و پس از شستشو با آب، یک کرم مرطوب کننده یا ضدالتهاب از قبیل اکسید زینک بر سطح پوست مالیده می شود و فرد می تواند به فعالیت های عادی روزانه ی خود ادامه دهد.

معمولاً این کار در فواصل هر دو تا سه هفته یک بار انجام می شود و برای رسیدن به نتایج دلخواه باید آن را سه تا هفت جلسه یا بیشتر ادامه داد. پس از انجا م میکرودرم ابریژن می توان از لیزرهای هموارساز برای تکمیل اثرات جوان سازی و کاهش چین و چروک ها استفاده کرد. نکته ی قابل ذکر در این روش این است که نباید در افراد مبتلا به آکنه ی فعال با ضایعات التهابی به کار رود، چون باعث تأخیر در بهبود این ضایعات می گردد. همچنین کسانی که به خاطر آکنه ی صورت تحت درمان با داروی ایزوترتینوئین (روآکوتان) هستند نباید در حین مصرف این دارو و تا یک سال بعد از قطع درمان از این روش استفاده کنند. وجود هرنوع عفونت سطح پوست یا تبخال نیز مانع کاربرد این روش در بیمار می گردد.

منبع: دکتر فاطمه معین الدین متخصص پوست، مو و زیبایی