علل پوسته شدن انگشتان دست و اقدامات پیشگیرانه آن

اغلب بیماری های پوستی زمانی اتفاق می افتند که پوست را مرطوب نگه نمی داریم و این امر بخصوص در رابطه با دست هایمان دارای اهمیت است. و در واقع نگهداری و اقدامات پیشگیرانه توصیه می گردد.

برخی علل کنده شدن پوست :

  • اصطلاح تعریق کف دست در واقع اشاره به یک بیماری دارد که کف دست بیش از حد و بصورت غیر عادی عرق می کند. پوسته شدن کف دست و انگشتان اصولا در افرادی که از این بیماری رنج می برند مشاهده شده است شستن مداوم دست ها نیز سبب خشکی پوست آن می شود که پوسته شدن آن را بدنبال دارد. اگر شغلتان بگونه ای است که باید دستتان را بطورمداوم بشویید مطمئن شوید که پس از شستشو حتما از مرطوب کننده استفاده می کنید.
  •  بعلت وجود چربی های طبیعی بدن، پوست شما نرم و مرطوب باقی می ماند البته دوش گرفتن با آب گرم سبب از بین رفتن این چربی های طبیعی و خشکی پوست می شود.  برخی از بیماری های پوستی نیز منجر به پوسته شدن پوست می شوند از جمله می توان به اگزما ، عفونت های قارچی ، پسوریازیس ، فلون (عفونت نوک انگشتان) ، تبخال بند آخر انگشت ، سلولیت (عفونت باکتریایی پوست و بافت زمینه ای عمیق) اشاره کرد.
  •  یکی از علل داشتن پوست خشک کم آبی یا دهیدراته شدن بدن است. پوست خشک معمولا با علائمی نظیر ظاهری زشت، پوسته پوسته شدن پوست، زبری و ترک خوردگی پوست همراه است. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد الکل نیز می تواند منجر به دهیدراته شدن بدن شود.
  •  مصرف برخی از داروهای خاص نیز می تواند منجر به خشکی پوست شود از جمله داروهای آکنه، داروهای شیمی درمانی یا رتینوئیدهای خوراکی .
  •  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید یکی از عوامل مهم در ایجاد پوست خشک و آسیب دیده است و پوسته شدن آن را در پی خواهد داشت. همچنین هوای سرد نیز از جمله عوامل موثر در خشک شدن پوست است.

اقدامات پیشگیرانه:

  1.  مرطوب نگه داشتن پوست در همه زمان بسیار مهم است.
  2.  با آب ولرم دوش بگیرید.
  3.  تا حد امکان از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنید و یا از ضد آفتاب های مناسب استفاده نمایید.
  4.  از محصولات مراقبتی که با پوست شما سازگاری دارند استفاده کنید.
  5.  از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند استفاده نکنید و سعی کنید از محصولات طبیعی و گیاهی استفاده نمایید. استعمال ژل آلوئه ورا برای پوست های خشک توصیه می شود.
  6.  پوست دست خود را مرطوب کنید بخصوص اگر دستتان را زیاد میشویید.
  7.  همچنین می توانید از محصولات خانگی نیز استفاده کنید. از جمله اینکه آب خیار و یا خیار رنده شده را به ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و جذب پوست شود سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین استفاده از روغن نارگیل نیز می تواند اثر بخش باشد.
  8.  مایعات بیشتری مصرف کنید.
  9.  از غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید و یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات را دنبال کنید.

مواردی که مورد اشاره قرار گرفت امکان دارد از خشک شدن پوست جلوگیری نمایند بنابراین مشاوره با پزشک متخصص را در صورتیکه ریزش پوست انگشتان دست یکی از علائم اختلال پوستی می باشد، نباید فراموش کرد.

منبع: دکتر محمد گلشنی دبیر انجمن متخصصین پوست ایران