جوانسازی با دستگاه هایفو HIFU چیست؟ 

در سال های اخير توجه عمومی برای به تعويق انداختن روند پيری پوست صورت  و نيز درمان چروك و شل شدن پوست بخصوص با روش های ترجيحا غير جراحی و غير تهاجمی زياد شده و رو به افزايش نيز هست.

 

 از ليزرها، پيلينگ شيميايی و راديوفركونسی (RF) به همين منظور استفاده شده استاما يكی از بهترين، كم خطرترين و موثر ترين روش ها براي جوان سازی و بالا كشيدن پوست صورت يا همان ليفتينگ، اولتراسوند(فراصوت) است و تعداد زیادی از متخصصین دنیا از روش هايفو (HIFU) كه در واقع مكانيسم عمل آن همان اولتراسوند است به عنوان بهترين روش ليفتينگ غير جراحی نام مي برند.

همان طور كه ميدانيم امواج  صوتي با تواتر(فركانس) بين  ١٦تا٢٠ كيلو هرتز برای انسان قابل شنيدن هستند و امواج صوتی با فركانس بالاتر از ٢٠ كيلوهرتز را به عنوان اولتراسوند و امواج بالاتر از ٢٥٠ كيلوهرتز را اولتراسوند فركانس بالا می نامند.

از سال های دور بخاطر توانايی عبور امواج صوت از بدن و بی خطر بودن آن، از صوت برای روش های تشخيصی  يا همان سونوگرافی و همچنين درمان بسياری از ضايعات نظير تومور های خوش خيم و بدخيم درون بدن استفاده می شده است.

در دستگاه های هايفو يا High intensity focused ultrasound، با قرار دادن عدسی های مخصوص در مسير عبور امواج فراصوت اين امواج را متقارب و متمركز می كنند به گونه ای كه كانون اين تمركز در فاصله ي تقريبا  ٣تا 5/4 ميلي متری از سطح پوست و در داخل آن قرار مي گيرد كه در اين فاصله، زير پوست و لايه مهمي تحت عنوان   Superficial musculoaponeurotic system(SMAS)  قرار دارد كه چسبيده به ماهيچه های زير پوستی است و اين تمركز امواج صوتي موجب تبديل بخشي از انرژی صوت به گرما خواهد شد كه دمای بين  ٦٠تا٧٠ درجه سانتی گراد در اين عمق از پوست ايجاد می كند كه همين ميزان گرما موجب آسيب سلولی جزئی و در نتيجه در طي چند ماه موجب كشيدگی پوست از طريق جمع شدن و انقباض كلاژن ها و بازسازی مجدد بافت ها خواهد شد. (در واقع شبيه جمع شدن يک نايلون نازک در مقابل حرارتي نظير شعله شمع است).

 

 

چون گرما در عمق پوست ايجاد مى شود بر خلاف ساير روش هاى جوان سازى قبلى نظير ليزر هاى تهاجمى هيچ آسيبى به سطح پوست وارد نمی شود و در واقع هايفو تنها روشی است كه بر روى پوستی با هر تيپ و رنگي بدون خطر و ترس قابل استفاده است.

البته استفاده از اين روش جديد درمانى همانند بقيه امور مى بايست توسط فردى متخصص كه تجربه كافى در اين مورد دارد انجام شود، كه در اين صورت هيچ خطر و عوارضی نداشته و بسيار مطمئن است. تنها عوارضى كه گاهى پيش مى آيد تورم و يا قرمزى گذرا در بعضى از مناطق صورت است كه معمولا طى دو تا سه هفته برطرف خواهد شد.

بعضى از افراد هم در حين انجام كار درد احساس می كنند كه بهتر است قبل از شروع كار پوست منطقه تحت درمان با كرم هاى بی حس كننده بی حس گردداستفاده از هايفو در بالا كشيدن (ليفت) ابروها از سال ٢٠٠٨ مورد تاييد سازمان غذا و داروی آمريكا(FDA)  قرار گرفته است.

هايفو در بالا و كشيدن ابروها و نيز خط فكی، سفت كردن و كشيدن پوست گردن ، بالا كشيدن وسفت كردن گونه ها تاثيری اثبات شده دارد كه البته ميزان تاثير آن وابسته به زمان است و هرچقدر از زمان انجام بگذرد تاثيرش بيشتر آشكار خواهد شد.

البته در اين مورد همانند ساير روش هاى زيبايی انتظار بايستى منطقى باشد و مطمئناً ميزان تاثير آن با روش هاى جراحى ليفتينگ كه هم بسيار پر هزينه تر و هم داراى عوارض بيشترى هستند قابل قياس نمی تواند باشد.

 

اما مى توان گفت در صورت انتخاب درست بيمار، انجام صحيح ، استفاده از دستگاه استاندارد هايفو و رعايت نكات لازم تكنيكی ، واقعا بين روش هاى غير جراحی ليفتينگ صورت بی خطر ترين و موثر ترين آنهاست.

منبع :  دکترجاوید حسینی متخصص پوست،مو،زیبایی