ليزر موی زائد معمولاً روی چه نوع موهايی بيشتر مؤثر است؟   

لیزر یک تکنولوژی است که در چند سال اخیر  در خدمت پوست و مو و زیبایی قرار گرفته است. در این تکنولوژی از نور تشدید یافته استفاده می شود. این نور را بر روی یک هدف خاص میتابانند و حرارتی که در این میان ایجاد میشود هدف را از بین  می برد. 

در مورد مو های زاید این هدف ماده ای به نام ملانین است. بیشترین تراکم ملانین در ریشه مو و به میزان کمتر در لک ها و  خالهای پوستی است به این ترتیب در موهای مشکی  تراکم  زیادی از ماده مشکی ملانین در تیره ترین نقطه ریشه مو وجود دارد .این میزان در مورد مو های روشن تر کمتر است و مو های سفید اصلا ملانین ندارند.

پوست های سبزه نیز نسبت به پوست های روشن از ملانین بیشتری برخوردارند. هر چه تراکم ملانین در نقطه ای از پوست بیشتر باشد انرژی بیشتری جذب آن ناحیه خواهد شد.از بیان  این نکات نتیجه میگیریم که افرادی که موهای تیره تر و ضخیم تر و پوست روشن تری دارند پاسخ بهتری به لیزر موی زاید خواهند داد به این معنی که لیزر در این افراد بیشتر به ریشه موی زاید  جذب می شود و به میزان بسیار کمتر به پوست کنار مومیرسد.

برعکس در مو های نازک و روشن و کرک و بلوند و قهوه ای مقدار کمتری از انرژی نور لیزر را به خود جذب می کنند و موهای سفید اصولا لیزر را به خود جذب نمی کنند.این ها افرادی هستند که به لیزر موی زاید پاسخ مناسبی نمی دهند. موهای زایدی که در زمینه اختلالات هورمونی  در جاهایی مثل جلوی تنه و شکم و صورت پیدا شوند هم پاسخ خوبی به لیزر نمی دهند و یا در مدت کوتاهی از لیزر درمانی دوباره رشد می کنند.

 

نکته آخر این که چرخه رشد موها سه مرحله دارد. مرحله رشد،استراحت و ریزش.مدتی که مو در هر یک از این دوره می گذراند در جای جای بدن فرق می کند.بیشترین اثر و نتیجه لیزر درمانی در مورد موهایی است که در فاز رشد هستند.

منبع :  دکترهمایون مژدهی آذر متخصص پوست ،مو، زیبایی