بیماریهای ایجاد کننده جوش های قرمز و چرکی در نوزادان

در دوران نوزادی بیماری هایی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد جوش و یا تاول در بدن نوزاد شوند. تشخیص سریع و دقیق این بیماری ها از آن جهت لازم است که برخی از آنها ممکن است عوارض جدی در بدن نوزاد ایجاد کنند.

-1اریتم توکسیک نوزادی(Erythema Toxicum Neonatorum):

 یک بیماری خوش خیم و شایع در دوران نوزادی است که در حدود ۵۰ % نوزادان مشاهده می شود. جالب اینجاست که در نوزادان نارس تقریبا اصلا دیده نمی شود. شروع این بیماری معمولا طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول پس از تولد می باشد.

ضایعات پوستی در این بیماری اغلب به صورت جوش های قرمز رنگ یا جوش های چرکی کوچک هستند. اریتم توکسیک نوزادی معمولا از ناحیه صورت شروع می شود و به سمت تنه و ابتدای اندام ها پیشروی میکند. ضایعات پوستی در این بیماری معمولا خارش و سوزش و درد ندارند و از آنجا که اسکار به جا نمیگذارند، نیاز به درمان خاصی نداشته و طی چند روز برطرف می شوند.

2-ملانوز گذرای نوزادی (Neonatal Pustular Melanosis):       

این بیماری در حدود ۵% نوزادانی که رنگ پوست تیره دارند دیده می شود. در بدو تولد جوش های چرکی کوچک روی صورت و گردن مشاهده می شود. سپس لکه های کوچک تیره رنگ و پوسته دار ایجاد میگردد و در نهایت لکه های کوچک قهوه ای رنگ ایجاد میشود که برای چند ماه طول می کشد. این بیماری نیاز به درمان ندارد و خوش خیم است.

-3 میلیاریا (عرق سوز):

 که به آن راش گرمایی نیز می گویند و در اثر انسداد غدد عرق در پوست ایجاد  میشود. علت آن اغلب گرماست و بیشتر در ناحیه  پیشانی، گردن و بالای تنه مشاهده می شود. میلیاریا در حدود ۱۵ درصد نوزادان مشاهده می شود و سه نوع دارد که دو نوع اول آن در نوزادان بیشتر دیده میشود:

الف- نوع شفاف (miliaria crystallina) که در اثر انسداد غدد عرق در نزدیک سطح پوست ایجاد می شود و ضایعات پوستی در آن به شکل دانه های بسیار کوچک شفاف و آبدار می باشد .

ب- نوع قرمز(miliaria rubra) رنگ که این حالت هم در اثر انسداد غدد عرق در نواحی عمقی تر پوست ایجاد شده و معمولا پس از هفته اول عمر دیده می شود . ضایعات آن به صورت دانه های پوستی قرمز و چرکی مشاهده می گردد .

ج- نوع چرکی (miliaria profunda) در این فرم که در نوزادان ندرتا اتفاق می افتد توده های عمقی دردناک در پوست ایجاد میشود. این بیماری اغلب در ارتباط با گرما و تعریق بیش از حد، تب و یا لباس های خیلی تنگ ایجاد میشود . میلیاریا با پرهیز از گرما و نیز خنک کردن بدن و استفاده از لباس های سبک بهبود می یابد و نیاز به درمان دارویی ندارد.

-4 آکنه نوزادی( Neonatal Acne ): 

این بیماری معمولا طی دو تا سه هفته اول زندگی بروز میکند که در آن جوش های چرکی و التهابی کوچک به صورت ناگهانی ظاهر میشوند . آکنه نوزادی اغلب در نواحی گونه ،پیشانی و چانه دیده می شود.علت بروز این بیماری ممکن است نوعی قارچ باشد هر چند کاملا اثبات نشده است. از آنجا که این بیماری بهبودی خودبخودی دارد درمان دارویی مورد نیاز نیست

-5 بیماری های عفونی:  

 برخی بیماریهای عفونی نیز میتوانند باعث ایجاد ضایعات جوش مانند در نوزادان شوند. یکی از این بیماری ها نوعی عفونت قارچی به نام کاندیدیازیس می باشد. این بیماری معمولا پس از هفته اول عمر ایجاد می شود و اغلب ناحیه پوشک و مخاط دهان را گرفتار می کند‌. دانه های قرمز یا چرکی مشاهده می شوند که با درمان های موضعی بهبود خواهند یافت ولی اگر این ضایعات در نوزادان نارس مشاهده شود، نیازمند بررسی های دقیق تر بالینی می باشد.

برخی باکتری ها نیز می توانند در دوران نوزادی باعث ایجاد ضایعات پوستی شبیه جوش و تاول شوند و بسته به نوع باکتری عامل، علائم مختلفی در پوست ایجاد می شود. از آنجا که این بیماری ها ممکن است عوارض جدی و خطرناکی ایجاد کنند، تشخیص فوری آنها ضروری است.

-6 بیماریهای نادر:  

بیماریهایی با شیوع کمتر نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد ضایعات شبیه جوش و تاول در نوزادان شوند. این بیماری ها اغلب ماهیت ژنتیکی دارند و با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی در پوست همراه هستند. در اغلب موارد برای تشخیص آنها نیاز به انجام نمونه برداری پوستی توسط متخصص پوست وجود دارد.

  منبع :  دکترموسی بیات متخصص پوست ،مو، زیبایی