لیزر کیو سوئیچ  Q-Switched Nd-YAG 

لیزرQ-Switched ND-YAG ، لیزری است که دارای دو طول موج  1064 و532 نانومتری بوده و اشعه لیزر را با توان بالا و مدت زمان بسیار کوتاه بر روی بافت می تاباند.

کروموفور اختصاصی طول موج 1064، رنگ های تیره نظیر: آبی، آبی تیره و مشکی و برای طول موج 532، رنگ های روشن مانند: قهوه ای و سبز می باشند.

طول موج 532 نانومتردارای جذب سطحی تر بوده و توسط ملانین های سطحی تر جذب شده و طول موج 1064 با عمق نفوذ بیشتر، به عمقی ترین قسمت های درم نفوذ می نماید.

با توجه به عمق نفوذ، از طول موج 532 جهت از بین بردن رنگدانه های سطحی اپیدرمی نظیر لنتیگو، لکهای ناشی از افزایش سن و کک و مک و از طول موج 1064 جهت از بین بردن رنگدانه های موجود در لایه درم نظیر انواع خالکوبی وخال Ota استفاده می شود.

دستگاهLUCID ، یک نوع از لیزرهایNd-YAG Q-Switched    است که دارای هر دو طول موج 532 و 1064 نانومتری می باشد که از آن می توان جهت از بین بردن پیگمانتاسیون های سطحی و عمقی  بهره مند شد.

پهنای پالس بسیار کوتاه (5 نانو ثانیه) که ناشی از سوئیچینگ بسیار با کیفیت در این دستگاه می باشد و همچنین مجهز بودن به هندپیس فرکشنال ،Q PTP Mode ،Quasi Long  mode    وTOP-Hat mode ، دستگاه LUCID را از سایر سیستم های موجود در بازار، کاملا متمایز ساخته است.

معرفی دستگاه:

لیزرQ-Switched Nd:YAG LUCIDQY، دارای دوطول موج 1064 و 532 نانومتری است. طول موج 532 نانومتری، توسط پیگمانهای ملانین موجود در اپیدرم جذب شده، بدون آسیب به بافتهای محیطی، موجب از بین بردن ضایعات پیگمانته اپیدرمی نظیر کک و مک می شود.

طول موج 1064 نانومتری بکار رفته در این دستگاه، به عمق درم نفوذ کرده و موجب از بین بردن ضایعات رنگدانه دار عمقی نظیر خال ota و خالکوبی می شود.

در این دستگاه، پالسها بسیار سریع و در مدت کوتاه 5 نانوثانیه اعمال می شوند. سرعت بالای این سیستم، ریسک بروز عوارض جانبی نظیر سوختگی و لک های بعد از التهاب را بسیار کاهش می دهد.

در سایر انواع لیزر های کیو سوئیچ موجود در بازار، اشعه لیزر بصورت مخروطی به پوست تابانده می شود، در این حالت، مرکز محل اثر لیزر، بیشترین انرژی را دریافت کرده و این انرژی بصورت مخروطی بوده و بتدریج کاهش خواهد یافت. لذا نیاز به همپوشانی پالس های لیزر وجود دارد که موجب افزایش ریسک بروز سوختگی و لک بعد از التهاب (PIH) می شود.

از ویژگیهای منحصربفرد دستگاه LUCIDQY، مجهزبودن به تکنولوژی Top-Hat mode است که موجب یکنواخت پخش شدن هر پالس لیزر در بافت شده و نیازی بههمپوشانی وجود ندارد، که بالطبع، درمان موثرتر بوده و از ریسک بروز عوارض جانبی به میزان بسیار زیادی کاسته خواهد شد.

کاربردهای لیزر کیو سوئیچ:

از بین بردن ضایعاتی نظیر:

 کک و مک

 لکه های پوستی

لک های شیر قهوه

خال بکر    Becker’s nevus

خال ota

  Acquired, bilateral nevus of Ota-like macules (Abnom)

از بین بردن خالکوبی

ملاسما

لک های ناشی از افزایش سن

جوان سازی

کاهش سایز منافذ باز پوستی

مزایای استفاده:

دارای هند پیس فرکشنال

دارای Q-PTP Mode

در این مد دستگاه، انرژی ثابت به دو پالس با زمان های بسیار کوتاه تقسیم می شود که در مقایسه با سیستم های قدیمی می توان از انرژی بسیار بالاتر با ریسک بسیار کمتر عوارض جانبی  استفاده نمود. این مد در هر دو طول موج 1064 و532 قابل استفاده می باشد.

دارای Mass Storage Space

درمان سریع ودقیق ضایعات، توسط برنامه های ذخیره شده درسیستم، جهت ضایعات مختلف پوستی

دارای Stable Supply System

 

باتنظیم این حالت دردستگاه، امکان دسترسی به سطوح انرژی یکنواخت وبدون تغییر، حتی در درمانهای طولانی مدت فراهم می شود.

                                                                                

دارای Quashi-Long mode

درطول موج 1064 و پهنای پالس 300 میکروثانیه، جذب لیزرتوسط پیگمانها، موجب تولید حرارت در حد مورد نیاز، برای تحریک کلاژن سازی خواهد شد که موجب لیفتینگ و افزایش قوام پوست را فراهم می کند.

 دارای High Pulse Frequency

با بکارگیری فرکانس 15 هرتز دراین سیستم، سرعت تابش لیزر به پوست بسیار بیشتر شده و با کاهش مدت مواجه پوست با لیرز، احتمال بروز عوارضی نظیر لک بعد از التهاب بسیار کمتر خواهد شد.

دارای Auto-adjustable Spot-Size

قابلیت تغییراندازه پالس ها، بدون نیاز به تعویض هندپیس، امکان درمان درنواحی مختلف را فراهم می آورد.

Advanced Arm

قابلیت تطبیق بازوی بکاررفته دراین دستگاه، باویژگیهای کاربر، استفاده آسان ازاین سیستم را فراهم آورده است. همچنین بازوی این مدل نسبت به مدلهای مشابه، مقاومت بیشتری نسبت به ضربه های احتمالی را دارد.

Top-Hat mode

این تکنولوژی منحصربفرد، محل اثر لیزر را از شکل مخروطی به شکل مسطح تبدیل کرده است. این تکنولوژی بسیار ویژه، موجب عدم نیاز به همپوشانی مناطق درمان شده و اشعه لیزر بصورت یکنواخت به محل درمان تابانده می شود که علاوه بر دستیابی به درمان موثرتر، ریسک بروز عوارض جانبی نظیرلک های بعد از التهابرا بسیار کمتر خواهد کرد.

Unique jog & Shuttle

درصورت عدم تمایل به استفاده ازصفحه لمسی، پزشک می تواند از دکمه ای که برروی بدنه دستگاه تعبیه شده است، استفاده نماید.

سوالات متداول:

آیا احتمال بروز لک های بعد از التهاب پس از درمان با این دستگاه وجود دارد؟

دسترسی این سیستم به پالسهای 5 نانوثانیه ای، د ر کنار مجهز بودن سیستم به تکنولوژی Top Hat mode ، ریسک بروز PIH را پس از درمان، بسیار کم خواهد نمود.

آیا می توان جهت از بین بردن لک و خالکوبی در نواحی که سطح مقطع کوچکی دارند از این دستگاه استفاده کرد؟ 

بله. قابل تنظیم بودن اندازه ی پالس ها ( Spot Size ) دراین دستگاه، امکان درمان ضایعات با سایزهای کوچک را  بدون نیاز به تعویض هندپیس دستگاه را فراهم می نماید.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------