پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی (PRP)

پی آر پی (Platelet-rich plasma) پلاسمای غلیظ شده خون می باشد که دارای مقادیر فراوان پلاکت است. مواد پروتئینی مانند سیتوکین ها و دیگر فاکتورهای رشد که در این محلول وجود دارد میتوانند در درمان برخی از بیماری های پوستی ارزشمند باشند.

در این روش درمان، چند سی سی خون از بیمار گرفته می شود و بعد توسط دستگاه، سانتریفوژ می گردد.

گلبول های خون دور ریخته شده و قسمت پلاسمای بیمار که حاوی پلاکت می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. برای آزاد شدن فاکتورهای رشد و سیتوکین ها از درون پلاکت ها، به لوله های جداسازی، کلرید کلسیم و ترومبین اضافه میشود که این دو ماده موجب آزادسازی این مواد از گرانول های آلفای پلاکتی می شود.

بهبود نسبی ریزش موی هورمونی ژنتیکی و ریزش موی تلوژن، ترمیم زخم و اسکار، بهبود اسکار آکنه، جوانسازی پوست، کاهش ترک حاملگی (استریا) و افزایش دوام چربی همزمان با تزریق چربی، بخشی از فواید این روش در بیماری های پوستی می باشد.

ریزش مو دلایل متعددی دارد و ممکن است ناشی از علل هورمونی، کمبود ویتامینها و مواد معدنی و استرس باشد که برای درمان آنها، نیاز به درمان های مختلف طبی و استفاده از دارو و یا مکمل های غذایی تحت نظر پزشک می باشد. درمان باPRP  میتواند در این زمینه سودمند باشد.

PRP یک روش بسیار موثر در درمان ریزش مو، کمک به رشد موها و پرپشت شدن آنها می باشد و منجر به افزایش استحکام و ضخامت فولیکولهای مو گردیده و روند چرخه رشد موها را سرعت خواهد بخشید.

برای تهیهPRP ، یک نمونه از خون فرد گرفته میشود و در کیتهای مخصوص ریخته میشود و توسط دستگاه سانتریفوژ، پلاسمای غنی از پلاکت از آن استخراج میشود و توسط سوزنهای ظریف به پوست سر تزریق می شود. معمولا جهت بدست آوردن نتایج بهتر درمانی نیاز به چندین جلسه PRP می باشد و معمولا نتایج درمان در رشد موها وافزایش تراکم و ضخامت موها، ۳ تا ۴ ماه بعد از تزریق شروع به ظاهر شدن می نمایند.

این روش درمان، یک روش ساده و بدون جراحی و کاملا ایمن و بی خطر است و عارضه جدی با این روش گزارش نشده است.

عوارض جانبی شامل ورم و قرمزی مختصر در پوست سر می باشد. احتمال حساسیت و عفونت در این روش ناچیز است. در صورت درد و سوزش خفیف پس از تزریق، مصرف استامینوفن بلامانع است ولی از مصرف داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن و دیکلوفناک، بدلیل تداخل در اثر درمانی، بایستی اجتناب شود.

جهت افزایش تاثیر درمان، توصیه می شود تا ۲۴ ساعت، سر شسته نشود.

بهترین کاندیداهای انجام PRP کسانی هستند که به تازگی دچار ریزش مو شده اند ولی در کسانی که دچار طاسی کامل شده اند و یا بیشتر از ۱۰ سال از ریزش موهایشان گذشته است، اثر بخشی ناچیز است.

در برخی موارد انجام PRP ممنوع است که شامل: افراد دیابتی، عفونت فعال در سر، سابقه عفونت ویروسی مثل زونا در محل تزریق می باشد.

افراد دارای بیماریهای خونی مزمن مثل اختلالات انعقاد خون و یا سرطان خون، بیماریهای کبدی مزمن مانند سیروز کبدی، بیمارانی که نیاز به مصرف آسپرین و یا سایر داروهای ضد انعقاد خون مثل پلاویکس، هپارین و یا وارفارین دارند و یا در حال مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی مثل سیکلوسپورین هستند نیز نباید  PRP انجام دهند.

کاربردهای دیگر PRP شامل: درمان چروک و تیرگی و پف دور چشم، جوانسازی پوست صورت و گردن، بهبود آثار زخم و سوختگی، بهبود زخمها (زخم دیابت، زخم بستر) و شاخه های دیگر پزشکی مثل ارتوپدی (صدمات غضروفی، تاندونها و سایر صدمات بافت نرم) می باشد.

نکته مهم در افزایش تاثیر انجام PRP، استفاده از کیت های استاندارد و دارای تائیدیه و انجام آن توسط افراد متخصصص و با تجربه است، بنابراین توصیه میگردد که قبل از انجام PRP با پزشک متخصص مشورت نمایید تا مطمئن شوید که برای مشکل فعلی شما انجام PRP مفید و موثر خواهد بود.

منبع: متخصص پوست، مو و زیبایی دکتر حمیده آقائی