سوال: لک دایره ای بزرگ وسط پیشانی ام نمایان شده است که هر روز پررنگ تر و بزرگتر میشود، لطفا برای درمان آن راهنمایی بفرمایید و هم چنین راجع به چروکهای ریز پیشانی و دور چشم چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟ 

پاسخ: دکتر راضیه گل محمدی متخصص پوست، مو و زیبایی 

در مورد لک دایره ای که در پیشانی ایجاد میشود، اولین تشخیص مطرح شده ملاسما می باشد.

ملاسما لک های قهوه ای یا خاکستری قهوه ای هستند که بیشتر درناحیه پیشانی، گونه، بینی، بالای لب و چانه ایجاد می شوند. ملاسما در افراد با پوست تیره شایع می باشد و در افرادی که داروهای ضد بارداری مصرف می نمایند، در مصرف کننده های داروهای ضد تشنج مانند فنی تویین، اختلالات تیروییدی و حاملگی شایع تر است. مهمترین عامل تشدید بیماری، در معرض آفتاب قرار گرفتن می باشد.

یکی دیگر از تشخیص های مهم لک قهوه ای در صورت بیماری لیکن پلان اکتینیک می باشد. همچنین مصرف داروهای موضعی چون هیدروکینون با غلظت بالا و لک های بعد از ضایعات التهابی (PIH) که بدنبال بهبود برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما ایجاد می شوند، ممکن است موجب لک قهوه ای روی پیشانی گردند. مراجعه به پزشک و معاینه بالینی از نظر شکل ضایعات و در صورت نیاز، انجام نمونه برداری از ضایعات گاهی ضرورت پیدا میکند. در تمامی موارد، مصرف ضد آفتاب با غلظت مناسب توصیه میشود و برای تشخیص قطعی و درمان مناسب باید به متخصص پوست مراجعه شود.

در مورد چروک های پیشانی و دور چشم علل زمینه ای متعدد مانند آسیب ناشی از اشعه آفتاب، افت کششی پوست، حرکت مکرر ساختمان عضلانی زیرین صورت و تغییر در میزان چربی پوست مطرح می باشد. بطور کلی برای درمان چین و چروک، بهبودی مطلوب را می توان با درمان های موضعی مثل مشتقات ویتامین آ (رتینوئیدها) و اسیدهای میوه  (AHA)، تزریق بوتاکس، مزوتراپی و استفاده از لیزرهای فرکشنال بدست آورد و از آنجا که اشعه آفتاب نقش مهمی دارد استفاده از ضدآفتاب با غلظت مناسب توصیه میشود.